Uittocht uit (mijn) Egypte deel 2


ER ZIJN!!

De weg naar ‘ware’ vrijheid

In mijn vorige blog (deel 1) vertelde ik dat ik een weekend van Groundwork had gevolgd, waar ik een basistraining deed. Op de website van Groundwork Basictraining is meer informatie te vinden.

Juist aan het begin van deze intense weken stond dit weekend al gepland.

Achteraf zeg ik Gods timing is perfect. Het had niet op een beter moment kunnen komen.

Wat heeft dit weekend mij ongelooflijk veel gebracht.

Een deel van het gebed dat ik bij Total Balance ontving, werd werkelijkheid. Ik mocht opruiming houden, herstel en heling ontvangen en via het pad van vergeving ruimte vinden om verder te gaan — ook in het verhaal dat in Friesland ligt.

Zo bijzonder.

Dag 1

De eerste dag voelde als een geschenk uit de hemel.

We begonnen in de ochtend met theorie over ‘kritische stemmen’ en kregen uitleg over wat we die middag in praktijk zouden brengen.

Dat kwam meteen flink binnen.

Kritische stemmen zijn mij niet vreemd. Pesten in mijn jeugd en twintig jaar psychiatrie hebben sporen nagelaten. Ik heb veel negatieve woorden over me heen gekregen, wat jarenlang heeft bijgedragen aan een diep minderwaardigheidsgevoel — en soms steekt dat nog even de kop op.

Die middag gingen we de sessie in. We moesten een doel voor het weekend formuleren, iets om voor te bidden. Zo gezegd zo gedaan.. tijdens het gebed kwam er een woord in mijn gedachten.

“Er Zijn”

Na het weekend besefte ik dat dit woord het hele weekend zou weerklinken in verschillende vormen en verschillende momenten.

Ook hierin ervoer ik vanaf het begin Gods zorg. Ik hoefde alleen maar te zijn..

We zouden drie rondes lopen.

  1. Ronde kritische stemmen
  2. Ronde kritische stemmen met een halverwege stop moment!
  3. Positieve woorden

Mijn eerste reactie was paniek: hoe zou ik die kritische stemmen ooit aankunnen? Alleen al bij de gedachte brak het angstzweet me uit.

Maar toen greep God in. De coaches kregen op hun hart om mij alleen de derde ronde te laten lopen. Dat ontroerde me diep. Ik liep met een coach, koos ervoor mijn ogen te sluiten en hoorde positieve woorden over mij uitspreken. Het bijzondere was dat ik die ronde in gedachten niet met mijn coach liep, maar met Jezus — mijn steun en toeverlaat — recht op mijn doel af: ‘Er zijn’.

Na afloop vertelde degene die mijn ‘doel’ vertegenwoordigde dat zij zelf ook diep geraakt was en bevrijding had ervaren doordat zij het doel ‘Er Zijn’ mocht zijn. Hoe bijzonder om te zien hoe God Zijn zegeningen uitdeelt.

Moe, maar voldaan, ging ik terug naar mijn chalet.

Dag 2

Vandaag zou ik mijn ‘kleine ik’ ontmoeten.

Opnieuw begonnen we met een theoretisch gedeelte vanuit Gods Woord, gevolgd door de praktijk.

De ontmoeting met mijn kleine ik raakte me diep en ontroerde me enorm.

Ik was vaak hard geworden voor mezelf — een overlevingsstrategie. Ik gaf mezelf vaak overal de schuld van en dacht al snel: het zal wel aan mij liggen.

Had ik maar… had ik maar mijn mond opengetrokken… had ik maar dit of dat…

Die middag zag ik tijdens de sessie hoe streng mijn volwassen ik op mijn kleine ik reageerde.

Dit raakte mij diep.. 

Ik voelde op dat moment een enorme liefde voor mijn “kleine ik” en besefte dat ik goed voor haar moest en mocht zorgen. Ze had recht op liefde, niet op veroordeling. Wat haar was overkomen, was niet haar schuld. Ze had compassie nodig, en alleen mijn volwassen ik kon haar dat geven.

Dat was een eyeopener.

Tegelijk besefte ik hoe tekort ik daarin was geschoten.

Op dat moment besloot ik dat ik voortaan goed voor mijn kleine ik zou zorgen: haar omarmen en laten groeien in wat ze nodig heeft.

Ze mag “Er Zijn”

Wat een geschenk om dit te mogen ervaren.

Mijn vrijheid werd steeds zichtbaarder.

Dag 3

Dit was de zwaarste dag van de basistraining, maar achteraf een waardevolle dag vol diepe heling, herstel en ware vrede. Juist op deze dag werd mijn diepste eenzaamheid geraakt én verzacht.

Opnieuw ging een deel van het gebed uit 2023 in vervulling.

Deze dag stond in het teken van vergeving en toekomst, en daarnaast de ruimte die vergeving allereerst in jezelf kan scheppen.

Ik vroeg me af: Heer, zit er nog iets? Is er nog iemand die ik moet vergeven? Ik dacht toch dat ik iedereen al vergeven had.

Na de theorie in de ochtend doorliepen we de 21 stappen van vergeving.

Ik bad en vroeg God om te laten zien of er nog iets verborgen zat.

Het leven in de psychiatrie en de trauma’s die daarbij horen liepen als een rode draad door het hele weekend. Elke dag kwamen er stukken en flashbacks voorbij.

Ook vandaag liet God mij zien waar mijn ‘zijn’, mijn ‘er mogen zijn’ en mijn ‘vrouw-zijn’ waren geraakt.

Au…

Wie mij al langer volgt, weet dat ik ongewild kinderloos ben. Dat is mij niet door de natuur afgenomen, maar door menselijk handelen — buiten mijn wil om.

Vrouwen die ongewild kinderloos zijn, begrijpen wat ik bedoel. Als je als vrouw geen kinderen kunt krijgen, om welke reden dan ook, raakt dat iets diep in je vrouw-zijn.

Ik werd overspoeld door verdriet. Tranen rolden over mijn wangen en ik voelde een intense eenzaamheid, verlatenheid en diep alleen-zijn.

En daar kwam Jezus..

Hij liet mij zien dat ik de daders nog niet had vergeven. Dat kon ik steeds nog niet volledig, omdat het te heftig en te groot was.

Tijdens de 21 stappen vroeg God mij om het gebeurde terug te geven aan de daders en hen verantwoordelijk te laten zijn voor hun daden.

Stap voor stap mocht ik dat doen, en op dat moment lukte het ook — in Zijn kracht.

Doordat ik dat in Zijn kracht deed, kwam er ruimte. Ik kreeg letterlijk weer lucht en voelde letterlijk een zware last van mij afvallen.

Wat een bevrijding..

Tijdens de 2e sessie over de toekomst mochten we een moodbord en een mindmap maken over hoe je de toekomst zag na dit weekend in Gods perspectief.. 

Ik koos voor een mindmap maar na de 1e sessie was ik leeg.. er kwam niets meer uit.. ik probeerde.. tekende een hart.. krastte hem weer door.. nog een keer.. en nog een keer.. ik dacht dit wordt niks.

Ik kon niet bedenken hoe mijn toekomst de komende vijf jaar eruit zou komen te zien..

Plotseling kwam er een vrouw naast mij zitten. Ze sloeg een arm om mij heen, bemoedigde me en gaf me een gebroken houten hart, in twee delen samengebonden met een touw, samen met een kaart met 2 bijbelteksten.

Zij had na de vergevingssessie naast mij gezeten en even met mij gesproken..

Jesaja 42:6 Ik de Heere heb je geroepen, Ik zal je bij de hand nemen, Ik zal je beschermen!

Psalm 73:23 Ik zal voortdurend bij je zijn, je hebt Mijn rechterhand gegrepen!

Ze zei dat ze mij dit moest geven en legde uit wat het betekende..

Ze vertelde dat dit hart mijn hart verbeeldde: gebroken en getekend door littekens, niet zonder sporen te herstellen, maar wel bijeen gehouden door een touw dat symbool stond voor God, Jezus en de Heilige Geest.

De bijbelteksten kreeg ze ook op haar hart om met mij te delen.

Hij houdt mij vast…

Wat een bemoediging was dit, hiermee kon ik mijn toekomst tegemoet..

Sinds die dag heb ik die diepe eenzaamheid en pijn niet meer op dezelfde manier ervaren.

Daarvóór werd ik er dagelijks op allerlei manieren aan herinnerd, maar vanaf die dag viel die last weg. Echt waar: de zwaarte verdween.

Ik mag er Zijn.. mijn Vrouw Zijn is geheeld en hersteld!

God is Goed

Natuurlijk doet mijn kinderloosheid nog steeds verdriet maar zoals een lieve vriendin verwoordde de angel is er uit!

Wat een diepe vrede ervaar ik sindsdien. Er is veel ruimte gekomen, ook om Friesland opnieuw te omarmen. Ik kreeg er zelfs een nieuwe liefde voor.

Daardoor kan ik Friesland weer omarmen, zonder die intense pijn en diepe eenzaamheid.

Weer een gebedspunt uit 2023 wat in vervulling ging!

Ook in Friesland mag en kan ik “Er Zijn” Ben ik Goed genoeg!

En met die Vrede en Vrijheid verhuis ik met plezier naar Friesland.. Ik zie er echt naar uit.. het voelt zo bizar…

Na deze dagen hing de beslissing over een nieuwe baan nog steeds boven mijn hoofd. Veel mensen zeiden dat ik mijn hart moest volgen.

Maar wat als mijn hart op veel plekken ligt en door veel dingen geraakt wordt? Wat als mijn hart worstelt met hechting, eenzaamheid en twijfel? En wat als mijn denken zich blijft afvragen wat anderen ervan vinden?

Wat als ik struikel? Wat als ik faal? Ben ik dan nog steeds goed genoeg?

Tijdens de Groundwork-dagen had God al gesproken: ook dan mag ik er zijn en ben ik goed genoeg.

Toch wist God ook dat ik nog meer bevestiging nodig had. Kort daarna stond de vrouwendag van Villavie gepland, waar ik met lieve zussen in de Heer naartoe ging.

Het werd een prachtige, opbouwende dag.

De preek ging over Egypte waar ik deze Drieluik blog mee begon… (Deel 1)

Ik vroeg mij af: Heer, moet ik mijn ‘Egypte’ echt achter mij laten? Of was Friesland misschien mijn Egypte?

Ik ervoer duidelijk dat de Heilige Geest mij liet zien dat Twente mijn Egypte was.

Toen ik in 2022 naar Friesland verhuisde, kwam mijn geestelijk leven in een achtbaan terecht. Ik kreeg veel last van flashbacks, terwijl ik dacht dat ik alles al had doorleefd en sterk genoeg was.

De woning was niet de juiste plek; er lagen te veel trauma’s.

Ook mijn baan bleek niet de juiste plek. De vele flashbacks maakten mijn opleiding IG/MZ zwaar, en daarbovenop vond er op mijn werk een grensoverschrijdende gebeurtenis plaats die de emmer deed overlopen. Ik moest terug naar veilige, vertrouwde grond om niet volledig onderuit te gaan.

Dus keerde ik terug naar Twente — mijn Egypte.

Nu vroeg God mij of ik Hem volledig wilde vertrouwen en opnieuw terug wilde gaan — naar de plaats waar Hij een plan voor mij heeft: een hoopvolle toekomst, een plan van vrede en niet van onheil, waarin ik verder mag groeien in Hem en dienstbaar mag zijn in Zijn Koninkrijk.

Durfde ik dat? Volledig op Hem te vertrouwen?

Durfde ik te geloven dat Hij zou zorgen en voorzien, ook zonder dat ik het hele plaatje kon overzien?

Dat vroeg om een stap in geloof.

Het thema ‘Kracht van Vertrouwen’ uit de themadiensten van mijn koor kwam zichtbaar terug in mijn leven.

In dat vertrouwen zei ik ja tegen mijn nieuwe baan bij de Herbergier — zonder zicht op een huis, een plek voor mijn lief of financiële zekerheid. Alleen in geloof en vertrouwen op een grote God.

Ik geloof in die grote God en weet uit ervaring dat Hij zegent wanneer ik luister naar Zijn stem.

En inderdaad drie weken nadat ik ja had gezegd tegen die baan, kreeg ik een prachtig appartement aangeboden op een centrale, neutrale plek in Friesland.

Wauw… God is goed!

En toch blijf ik mens, want ook bij deze woning sloeg de twijfel weer toe. Ik deel dat omdat het leven nu eenmaal bestaat uit ups en downs, twijfel en vertrouwen tegelijk.

Het mag en kan allemaal naast elkaar bestaan…

Thats life!

Ik reageerde op het appartement en zag dat ik eerste stond. Oeff… Dat kwam ineens heel dichtbij: dan zou de woning echt van mij kunnen worden.

Dat vond ik (te) spannend. Ik trok mijn reactie weer in. Een uur later keek ik opnieuw en dacht: als ik nu reageer en tweede sta, voelt dat veiliger.

Ik sprak mezelf moed in en reageerde opnieuw.

Toch bleek ik na sluiting van de inschrijving weer eerste te staan. Vijf minuten later kreeg ik de mail dat de woning mij was aangeboden.

Toen werd het echt. Ik moest aangeven of ik verder wilde gaan en daarna een afspraak maken met de huidige bewoner om te komen kijken.

Opnieuw kwamen de vragen en de twijfel: Wil ik daar wel wonen? Is dit het huis wat U mij wilt geven?

Ik zocht bevestiging dat dit werkelijk het huis was dat God voor mij bedoelde.

Ik bad: Heer, als dit appartement van U is, wilt U het dan zo bevestigen dat ik er niets aan hoef te doen — dat ik er zó in kan?

Ik maakte een afspraak en ging kijken. Zodra ik binnenstapte, voelde het als thuiskomen. Ik bekeek alles en sprak met de huidige bewoner.

En inderdaad: ik kon er zo in.

Echt waar!!

Ik hoefde er letterlijk niets aan te doen; het appartement was recent opgeknapt en vernieuwd.

Ik kon alleen nog maar volmondig ‘ja’ zeggen.

God is goed. En ik… ik hoef er alleen maar te zijn.

Steeds wanneer er onrust, ongemak of vragen opkomen, word ik bepaald bij diezelfde boodschap: geef het over, jij hoeft er alleen maar te zijn.

Ik doe mijn best en God doet de rest.

Zo eenvoudig — en tegelijk zo moeilijk.

Want het vraagt om volledige overgave: controle loslaten en afhankelijk van Hem leven, juist wanneer alles onzeker is.

Ik heb afscheid genomen van collega’s en bewoners op mijn oude werkplek. Ik zal hen missen. Het was een bijzondere plek om te werken en ik ben dankbaar voor wat zij mij hebben gegeven en voor hun vertrouwen in mij.

Ondertussen ben ik begonnen bij de Herbergier. Ik vind daar inmiddels mijn weg en de eerste diensten waren prettig en goed. Ik zie er naar uit wat God nog meer in petto heeft met mij.. met ons…

Zoooo bijzonder..

Eind juni mag ik Twente (mijn Egypte) verlaten en mijn nieuwe toekomst in Ware Vrijheid in Friesland omarmen..

En nog steeds zullen er stormen en ruwe tijden komen.. maar daarin is Hij.. Want… ik hoef er alleen maar te Zijn en dicht bij Hem te blijven.. dan doet Hij de rest..

Echt… God is goed!

Wat wens ik jouw ook deze God toe.. dat jij deze God mag vinden en ook Hem mag gaan Vertrouwen..

Want Hij blijft dezelfde..  die Hij voor mij is, is Hij ook voor jou.. Hij heeft geen lieverdjes.. Hij houdt van iedereen evenveel.. en gaat met jou ook een Unieke weg.. en weg die bij jouw past!

God geeft namelijk maatwerk!

Nieuwsgierig hoe het nu verder gaat met mijn lief… want ook hierin was en is het nodige aan de hand en laat God zich zien en heeft Hij de leiding..

Lees deel 3 van deze Drieluik!

Rouw in de zorg


Onderstaande verhaal kwam ik tegen op Facebook op de pagina van Broeder Sjuul

Ik deel dit omdat het mij raakt vanuit mijn dubbele rol als ervaringsdeskundige in rouwen bij Leven maar ook als zorgverlener aan mensen die door een rouwproces gaan..

Zowel de bewoner die rouwt omdat hij langzaam het leven los moet/gaat laten en om de naaste die rouwt bij leven omdat hij of zij de persoon waar je zoveel van houdt los moet laten..

Zo mooi hoe Broeder Sjuul dit verwoord..  kan het niet beter verwoorden.

Vanuit mijn rol als ervaringsdeskundige en vanuit mijn rol als zorgverlener raakt mij ook die ene zin van Manu Keirse

“Rouw is Liefde die haar huis kwijt is”

Dakloos…. eenzaam.. dit zijn de woorden die bij mij opkomen als je je huis kwijt bent..

Liefde die je niet meer geven kan omdat diegene er niet meer is, of Liefde geven door een andere manier van vasthouden…

Maar wat hebben we tegelijk Liefde nodig om door te kunnen gaan, om te blijven staan, om te rouwen.. om te leven.. om te blijven vasthouden..

Liefde.. vaak is het zoeken naar binnen het rouwen

Maar wat ben ik dan blij en dankbaar dat als ikzelf de Liefde moeizaam kan vinden.. ik één Iemand ken die “LIEFDE” is.. die mijn “huis” mijn hart wil vullen met Liefde.. zodat er ruimte komt om door te gaan, om vol te houden..  om te blijven vasthouden..

Voel ik dat dan altijd?

Nee hoor.. het is en blijft zoeken en afstemmen op die liefde met de grote L!

Klik op de link om het bericht te lezen.. onder de link heb ik ik het hele bericht geplaatst voor de mensen zonder social media!

https://www.facebook.com/share/p/1BThJm9nZz

Broeder Sjuul

Er zijn momenten die je blik op zorg voorgoed veranderen.
Voor mij was dat het moment dat ik mijn partner Sander verloor.
In één klap stond mijn wereld stil.
En toch ging alles om me heen gewoon door, ook het werk, de zorg, de cliënten, de collega’s, de vergaderingen.
Dat contrast was bijna niet te bevatten.

Ik merkte hoe moeilijk het is om verdriet te dragen in een wereld die vooral vooruit wil.
Maar juist dat moment leerde me iets essentieels over wat zorg écht is: zorg is aanwezig durven zijn, ook als er geen oplossing is.

In de wijkverpleging kom je rouw overal tegen.
Bij cliënten die hun partner verliezen, bij mantelzorgers die overbelast raken, bij mensen die hun zelfstandigheid kwijtraken.
En soms bij collega’s die, net als jij, iets of iemand hebben verloren.

Rouw is geen uitzondering in ons werk, het is verweven met wat we doen.
Toch praten we er vaak weinig over.
We zijn getraind om te handelen, te plannen, te coördineren.
Maar niet om te blijven zitten bij iemand die huilt.
Niet om stil te zijn in het ongemak.

Toch is dat precies waar de kern van zorg ligt:
niet in het oplossen, maar in het aanwezig zijn.
Zoals Manu Keirse het zo mooi zegt:

“Rouw is liefde die haar huis kwijt is.”

Die zin raakte me diep, omdat hij iets laat zien wat we in de zorg vaak vergeten: achter elk verdriet zit liefde.
En liefde vraagt niet om oplossingen, alleen om erkenning.

In de opleiding leer je veel over protocollen, structuren en zorgplannen.
Maar niemand leert je wat je moet doen als iemand aan de keukentafel in tranen uitbarst.
Of als een collega na het overlijden van een cliënt stil blijft en zegt: “Het hoort erbij.”

Leiderschap in rouw betekent precies dát durven zien.
Niet wegkijken, maar blijven.
Niet troosten om te sussen, maar luisteren om te begrijpen.

Soms is leiderschap niet hardop praten, maar stil aanwezig zijn.
Soms is het durven vertragen in een wereld die haast heeft.
Soms is het zeggen: “Ik weet niet wat ik moet zeggen, maar ik ben er wel.”

Vier taken van rouw die mij hielpen om rouw beter te begrijpen, bij mezelf én bij anderen:

1. De werkelijkheid aanvaarden.
Dat klinkt eenvoudig, maar het is misschien wel het moeilijkste. Het besef dat iemand echt weg is, dringt vaak langzaam door.

2. De pijn doorleven.
Rouw doet pijn, fysiek, emotioneel, existentieel. Verdriet toedekken helpt even, maar het vertraagt het herstel.

3. Aanpassen aan een leven zonder de ander.
Nieuwe rollen, nieuwe routines, nieuwe betekenis vinden.

4. Het verlies emotioneel een plek geven.
Niet loslaten, maar anders vasthouden.

Als zorgverlener kun je cliënten begeleiden in dat proces. Niet door het over te nemen, maar door aanwezig te blijven, vragen te stellen, ruimte te maken.

We vergeten vaak dat zorgverleners zelf ook rouwen.
We verliezen cliënten die we jarenlang hebben verzorgd.
We dragen verhalen, beelden, geuren, woorden met ons mee.
En soms ook ons eigen verlies.

Maar de zorg vraagt zelden: “Hoe gaat het met jou?”
De werkdruk is hoog, de agenda’s vol, en verdriet krijgt geen plek op het rooster.

Toch is het noodzakelijk om stil te staan bij wat verlies met ons doet.
Want wie verdriet wegduwt, verhardt.
En verharding is het tegenovergestelde van zorg.

In mijn eigen team heb ik ervaren hoe waardevol het is om ruimte te maken voor rouw.
Een kaarsje branden, een kort moment van stilte, een gesprek in de koffiekamer.
Kleine dingen, maar ze maken groot verschil.

Ze zorgen ervoor dat we mens blijven in de zorg, niet alleen voor anderen, maar ook voor elkaar.

Leiderschap in kwetsbaarheid betekent:
jezelf toestaan mens te zijn.
Durven zeggen: “Dit raakt mij.”
Grenzen bewaken zonder je hart te sluiten.

Het betekent ook anderen uitnodigen om datzelfde te doen.
Want een cultuur waarin ruimte is voor verdriet, is een cultuur van vertrouwen en veiligheid.

We hoeven geen therapeuten te zijn.
We hoeven niet alles te kunnen dragen.
Maar we mogen wel aanwezig zijn, met zachtheid, eerlijkheid en aandacht.

Zoals een cliënt ooit tegen mij zei:
“Je hoeft mijn verdriet niet te dragen. Blijf gewoon even zitten, dat is al genoeg.”

Dat moment zal ik nooit vergeten.
Het was stil.
En in die stilte zat alles wat zorg voor mij betekent.

Rouw hoort bij het leven.
En dus hoort rouw ook bij de zorg.
We kunnen rouw niet plannen, niet versnellen, niet voorkomen.
Maar we kunnen haar wél erkennen, dragen en delen.

Als helpende, verzorgende, verpleegkundige, artsen en alle andere disciplines zijn we niet alleen zorgverleners, we zijn getuigen van menselijkheid in al haar vormen: vreugde, verlies, hoop en liefde.

En misschien is dat wel het mooiste aan ons vak:
dat we anderen mogen bijstaan op de meest kwetsbare momenten van hun leven.
En dat we daarin, stukje bij beetje, ook onszelf beter leren kennen

Rouw is geen einde

Be Blessed

Hoop in diepe dalen


Wauw.. wat een bemoedigende preek!
Over Rouw, verlies, Jezus, emmausgangers… enz enz..

Tot tranen toe geroerd.. Zijn nabijheid zo ervaren deze morgen..

Ook als je alleen bent kan God zo dichtbij komen.. Hij geeft wat je nodig hebt..
Conclusie;  Hoe diep je vallei ook is.. Hij is erbij.. Hij wandelt naast je en vraagt;

Hoe is het met je.. 


Ik kan niet anders dan deze dienst met je delen..
Delen = helen

Be Blessed!

Geloof en Dementie


Ik las net en stukje uit de Eva van de Evangelische omroep.

https://nederlandzingt.eo.nl/artikel/gigi-98-met-dementie-zingt-nog-altijd-over-haar-heer-en-heiland?fbclid=IwY2xjawL952RleHRuA2FlbQIxMQABHn3DU0zmc8SUd9L8H5VNdzQ8GtPX6BGPhp8JVzOpaBXjJaOZtEjRUZ5KG9ah_aem_WnAsUebbYIxemAPMA2SX0A

Zo mooi!
Muziek blijft het langst hangen maar bovenal Jezus!


Ik merk dat ook bij sommige van onze bewoners.. het geloof blijft.. en de muziek die daarbij hoort.

Zet maar een lied in een ze beginnen gelijk mee te zingen, soms met de volledige tekst

Soms krijg ik vragen van bewoners… dat ze bang zijn om (Jezus) hun geloof te verliezen.. dan mag ik ze bemoedigen met het feit dat Jezus zegt in de Bijbel.. als wij het niet meer kunnen dat Hij ons altijd vasthoudt, eenmaal in Zijn hand daar kan niemand je uit roven.. zelfs dementie niet!

Het Evangelie naar Johannes 10:28 EBV24.   Ik geef hun eeuwig Leven en zij zullen in eeuwigheid niet verloren gaan en niemand zal ze uit mijn hand rukken.

Wat een mooie bemoediging en houvast 😘❤️

Be Blessed

Rouwen bij Leven


Rouwen… je hele systeem doet mee.

Onderstaand artikel verwoord Rouwen zo als het is..

https://rouwexpert.substack.com/p/meer-dan-alleen-verdriet

Partnerrouw is een van de meest impact volle Rouw.. hierbij wil ik zeker niemand te kort doen.. alle verlies is rouw.. maar sommige rouwsituaties zijn heftiger of kunnen heftiger binnen komen en is geheel persoonlijk.. niemand is gelijk..

Daarbij is ook dat het niet alleen emotionele belasting is maar je hele lijf doet mee.

Wij zijn holistisch geschapen

En voor mij zo herkenbaar…

En ja.. dan bestaat er ook nog rouwen bij leven.. rouwen om een partner die er niet meer is bij momenten, en er toch ook wel weer is..

Niks verwarrender dan iemand verliezen aan Dementie of NAH..

Slopend en een kwestie van een lange adem..

En ja ook bij mij wordt die spanningsboog elke keer een stukje korter omdat je last krijgt van vermoeidheid.. je geen zicht hebt hoelang je nog moet/ kunt volhouden… je lijf die steeds meer gaat protesteren.

Mantelzorgers verleggen steeds hun grens.. onbewust elke keer een stapje verder.. savonds denk je ik kan niet meer.. volgende ochtend wordt je wakker en ga je weer door.. de kunst is om daarin goed voor je zelf te blijven zorgen.. niet alleen voor je emoties maar ook voor je lijf..

En dit is elke dag een zoektocht.. waarbij de ouderwetse drie RRR zo leidend zijn om overeind te blijven..

Rust

Reinheid

Regelmaat

Rust = goede slaap- dag en nacht ritme,  ontspanning. leuke dingen doen.. ontprikkelen.. af en toe gewoon even UIT!

Reinheid = Goede voeding, beweging, ontspanning, Genieten van de kleine dingen, sociale contacten, een goed gesprek op zijn tijd.. ventileren.. 

Regelmaat = Dagstructuur.. en de twee bovenstaande in goede balans houden door regelmatig te doen en oog voor te hebben..

Goed om te weten is dat je bovenstaand niet “alleen” hoeft te doen… zoek iemand die je vertrouwd.. waar je af en toe iets leuks mee kan doen.. en die goed kan luisteren.. zonder oordeel of invulling naast je wil lopen… gewoon door er te zijn..

Bv. Een wandeling en ondertussen ventileren (je putje legen) zodat alles weg in de juiste hokjes en vakjes komt in je brein.. er ruimte en ontspanning komt in je lijf..

Daarnaast heeft contact een wisselwerking en ben je er ook voor de ander.. op jou manier.. soms ongemerkt..

Zo belangrijk om een”maatje” te hebben die met je mee wil wandelen.. en dat hoeft niet een professionel te zijn..

Loop je vast.. en is je behoefte groter schroom dan niet om hulp in te roepen/schakelen want rouwen is zwaar.. en niks om je voor te schamen.. en voor iedereen weer anders omdat Hij ons Uniek heeft gemaakt..

Tip!  Schrijf elke dag een dankbaarheidspuntje op.. hoe klein ook.. het helpt om de dag te relativeren hoe zwaar je dag ook is geweest.. en bezorgd je een glimlach.. echt waar!

Het leuke van opschrijven is dat je het terug kunt lezen als je geen dankbaarheidspuntje kunt bedenken of ervaren..

Jou lijf en brein werken uniek en zijn niet te vergelijken met een ander.. ieder heeft zijn eigen proces en gaat dat op een eigen manier doorheen

Bedenk dat er geen goed of fout is..

Jij bent jij en zo mooi gemaakt.. er is één Persoon die ontzettend van je houdt.. met je mee loopt, met je lacht en met huilt.. en weet wat hij nodig hebt..

Weet je als je die kan vertrouwen ervaar je rust en heb je een bron waaruit je kan putten.. veranderen dan je omstandigheden?

Nee hoor.. maar je kunt samen die omstandigheden de baas.. want Hij zorgt en geeft Kracht na kruis..

Helaas zien we dat vaak pas achteraf.. en begint het soms met een keuze van ons om te Vertrouwen dat ondanks alles God Goed Is!

Dat is Kracht van Vertrouwen

Be Blessed

Psalm 18:31



Gods weg is volmaakt, wat de HEERE zegt is gelouterd, Hij is een schild voor allen die bij Hem schuilen.
Psalmen 18:31 EBV24

Be Blessed

Jesaja 41:13


Ik houd u bij de rechterhand—Ik, de Here, uw God—en zeg tegen u: wees niet bang, Ik ben hier om u te helpen. Jesaja 41:13 HTB

Psalm 25:21


Laten mijn eerlijkheid en mijn geloof mij beschermen, want ik vertrouw op U.
PSALMEN 25:21 BasisBijbel

ZIJ INTRIGEERT MIJ (Groot is Uw trouw, o Heer)


Groot is Uw trouw, o Heer

ZIJ INTRIGEERT MIJ

 

Zoveel meegemaakt, zoveel kwijtgeraakt

Mijns inziens veel te veel voor één persoon

Zoveel redenen tot verbittering

maar iets anders voert bij haar de boventoon

 

Zij intrigeert mij

Zij inspireert mij

want zij zingt elke dag weer:

 

Groot is Uw trouw, o Heer

Groot is Uw trouw, o Heer

iedere morgen aan mij weer betoond

Al wat ik nodig had hebt Gij gegeven

Groot is Uw trouw, o Heer

aan mij betoond

 

Dat ze dit zingen kan, dat ze ‘t geloven kan

daar kan ik met mijn hart en hoofd niet bij

Dat ze Zijn trouw ervaart

ondanks de tegenspoed

Die diepe laag verwondert mij

 

Zij intrigeert mij

Zij inspireert mij

want zij zingt elke dag weer:

 

Groot is Uw trouw, o Heer

Groot is Uw trouw, o Heer

iedere morgen aan mij weer betoond

Al wat ik nodig had hebt Gij gegeven

Groot is Uw trouw, o Heer

aan mij betoond

 

Ze is vaak uit het veld geslagen

maar ondanks tegenslagen

put zij uit de kracht die Hij haar geeft

 

Natuurlijk heeft ze vragen

maar toch voelt ze zich gedragen

door Degene die alles gedragen heeft

 

Liedtekst “Zij intrigeert mij” van Elise Mannah