Uittocht uit (mijn) Egypte deel 2


ER ZIJN!!

De weg naar ‘ware’ vrijheid

In mijn vorige blog (deel 1) vertelde ik dat ik een weekend van Groundwork had gevolgd, waar ik een basistraining deed. Op de website van Groundwork Basictraining is meer informatie te vinden.

Juist aan het begin van deze intense weken stond dit weekend al gepland.

Achteraf zeg ik Gods timing is perfect. Het had niet op een beter moment kunnen komen.

Wat heeft dit weekend mij ongelooflijk veel gebracht.

Een deel van het gebed dat ik bij Total Balance ontving, werd werkelijkheid. Ik mocht opruiming houden, herstel en heling ontvangen en via het pad van vergeving ruimte vinden om verder te gaan — ook in het verhaal dat in Friesland ligt.

Zo bijzonder.

Dag 1

De eerste dag voelde als een geschenk uit de hemel.

We begonnen in de ochtend met theorie over ‘kritische stemmen’ en kregen uitleg over wat we die middag in praktijk zouden brengen.

Dat kwam meteen flink binnen.

Kritische stemmen zijn mij niet vreemd. Pesten in mijn jeugd en twintig jaar psychiatrie hebben sporen nagelaten. Ik heb veel negatieve woorden over me heen gekregen, wat jarenlang heeft bijgedragen aan een diep minderwaardigheidsgevoel — en soms steekt dat nog even de kop op.

Die middag gingen we de sessie in. We moesten een doel voor het weekend formuleren, iets om voor te bidden. Zo gezegd zo gedaan.. tijdens het gebed kwam er een woord in mijn gedachten.

“Er Zijn”

Na het weekend besefte ik dat dit woord het hele weekend zou weerklinken in verschillende vormen en verschillende momenten.

Ook hierin ervoer ik vanaf het begin Gods zorg. Ik hoefde alleen maar te zijn..

We zouden drie rondes lopen.

  1. Ronde kritische stemmen
  2. Ronde kritische stemmen met een halverwege stop moment!
  3. Positieve woorden

Mijn eerste reactie was paniek: hoe zou ik die kritische stemmen ooit aankunnen? Alleen al bij de gedachte brak het angstzweet me uit.

Maar toen greep God in. De coaches kregen op hun hart om mij alleen de derde ronde te laten lopen. Dat ontroerde me diep. Ik liep met een coach, koos ervoor mijn ogen te sluiten en hoorde positieve woorden over mij uitspreken. Het bijzondere was dat ik die ronde in gedachten niet met mijn coach liep, maar met Jezus — mijn steun en toeverlaat — recht op mijn doel af: ‘Er zijn’.

Na afloop vertelde degene die mijn ‘doel’ vertegenwoordigde dat zij zelf ook diep geraakt was en bevrijding had ervaren doordat zij het doel ‘Er Zijn’ mocht zijn. Hoe bijzonder om te zien hoe God Zijn zegeningen uitdeelt.

Moe, maar voldaan, ging ik terug naar mijn chalet.

Dag 2

Vandaag zou ik mijn ‘kleine ik’ ontmoeten.

Opnieuw begonnen we met een theoretisch gedeelte vanuit Gods Woord, gevolgd door de praktijk.

De ontmoeting met mijn kleine ik raakte me diep en ontroerde me enorm.

Ik was vaak hard geworden voor mezelf — een overlevingsstrategie. Ik gaf mezelf vaak overal de schuld van en dacht al snel: het zal wel aan mij liggen.

Had ik maar… had ik maar mijn mond opengetrokken… had ik maar dit of dat…

Die middag zag ik tijdens de sessie hoe streng mijn volwassen ik op mijn kleine ik reageerde.

Dit raakte mij diep.. 

Ik voelde op dat moment een enorme liefde voor mijn “kleine ik” en besefte dat ik goed voor haar moest en mocht zorgen. Ze had recht op liefde, niet op veroordeling. Wat haar was overkomen, was niet haar schuld. Ze had compassie nodig, en alleen mijn volwassen ik kon haar dat geven.

Dat was een eyeopener.

Tegelijk besefte ik hoe tekort ik daarin was geschoten.

Op dat moment besloot ik dat ik voortaan goed voor mijn kleine ik zou zorgen: haar omarmen en laten groeien in wat ze nodig heeft.

Ze mag “Er Zijn”

Wat een geschenk om dit te mogen ervaren.

Mijn vrijheid werd steeds zichtbaarder.

Dag 3

Dit was de zwaarste dag van de basistraining, maar achteraf een waardevolle dag vol diepe heling, herstel en ware vrede. Juist op deze dag werd mijn diepste eenzaamheid geraakt én verzacht.

Opnieuw ging een deel van het gebed uit 2023 in vervulling.

Deze dag stond in het teken van vergeving en toekomst, en daarnaast de ruimte die vergeving allereerst in jezelf kan scheppen.

Ik vroeg me af: Heer, zit er nog iets? Is er nog iemand die ik moet vergeven? Ik dacht toch dat ik iedereen al vergeven had.

Na de theorie in de ochtend doorliepen we de 21 stappen van vergeving.

Ik bad en vroeg God om te laten zien of er nog iets verborgen zat.

Het leven in de psychiatrie en de trauma’s die daarbij horen liepen als een rode draad door het hele weekend. Elke dag kwamen er stukken en flashbacks voorbij.

Ook vandaag liet God mij zien waar mijn ‘zijn’, mijn ‘er mogen zijn’ en mijn ‘vrouw-zijn’ waren geraakt.

Au…

Wie mij al langer volgt, weet dat ik ongewild kinderloos ben. Dat is mij niet door de natuur afgenomen, maar door menselijk handelen — buiten mijn wil om.

Vrouwen die ongewild kinderloos zijn, begrijpen wat ik bedoel. Als je als vrouw geen kinderen kunt krijgen, om welke reden dan ook, raakt dat iets diep in je vrouw-zijn.

Ik werd overspoeld door verdriet. Tranen rolden over mijn wangen en ik voelde een intense eenzaamheid, verlatenheid en diep alleen-zijn.

En daar kwam Jezus..

Hij liet mij zien dat ik de daders nog niet had vergeven. Dat kon ik steeds nog niet volledig, omdat het te heftig en te groot was.

Tijdens de 21 stappen vroeg God mij om het gebeurde terug te geven aan de daders en hen verantwoordelijk te laten zijn voor hun daden.

Stap voor stap mocht ik dat doen, en op dat moment lukte het ook — in Zijn kracht.

Doordat ik dat in Zijn kracht deed, kwam er ruimte. Ik kreeg letterlijk weer lucht en voelde letterlijk een zware last van mij afvallen.

Wat een bevrijding..

Tijdens de 2e sessie over de toekomst mochten we een moodbord en een mindmap maken over hoe je de toekomst zag na dit weekend in Gods perspectief.. 

Ik koos voor een mindmap maar na de 1e sessie was ik leeg.. er kwam niets meer uit.. ik probeerde.. tekende een hart.. krastte hem weer door.. nog een keer.. en nog een keer.. ik dacht dit wordt niks.

Ik kon niet bedenken hoe mijn toekomst de komende vijf jaar eruit zou komen te zien..

Plotseling kwam er een vrouw naast mij zitten. Ze sloeg een arm om mij heen, bemoedigde me en gaf me een gebroken houten hart, in twee delen samengebonden met een touw, samen met een kaart met 2 bijbelteksten.

Zij had na de vergevingssessie naast mij gezeten en even met mij gesproken..

Jesaja 42:6 Ik de Heere heb je geroepen, Ik zal je bij de hand nemen, Ik zal je beschermen!

Psalm 73:23 Ik zal voortdurend bij je zijn, je hebt Mijn rechterhand gegrepen!

Ze zei dat ze mij dit moest geven en legde uit wat het betekende..

Ze vertelde dat dit hart mijn hart verbeeldde: gebroken en getekend door littekens, niet zonder sporen te herstellen, maar wel bijeen gehouden door een touw dat symbool stond voor God, Jezus en de Heilige Geest.

De bijbelteksten kreeg ze ook op haar hart om met mij te delen.

Hij houdt mij vast…

Wat een bemoediging was dit, hiermee kon ik mijn toekomst tegemoet..

Sinds die dag heb ik die diepe eenzaamheid en pijn niet meer op dezelfde manier ervaren.

Daarvóór werd ik er dagelijks op allerlei manieren aan herinnerd, maar vanaf die dag viel die last weg. Echt waar: de zwaarte verdween.

Ik mag er Zijn.. mijn Vrouw Zijn is geheeld en hersteld!

God is Goed

Natuurlijk doet mijn kinderloosheid nog steeds verdriet maar zoals een lieve vriendin verwoordde de angel is er uit!

Wat een diepe vrede ervaar ik sindsdien. Er is veel ruimte gekomen, ook om Friesland opnieuw te omarmen. Ik kreeg er zelfs een nieuwe liefde voor.

Daardoor kan ik Friesland weer omarmen, zonder die intense pijn en diepe eenzaamheid.

Weer een gebedspunt uit 2023 wat in vervulling ging!

Ook in Friesland mag en kan ik “Er Zijn” Ben ik Goed genoeg!

En met die Vrede en Vrijheid verhuis ik met plezier naar Friesland.. Ik zie er echt naar uit.. het voelt zo bizar…

Na deze dagen hing de beslissing over een nieuwe baan nog steeds boven mijn hoofd. Veel mensen zeiden dat ik mijn hart moest volgen.

Maar wat als mijn hart op veel plekken ligt en door veel dingen geraakt wordt? Wat als mijn hart worstelt met hechting, eenzaamheid en twijfel? En wat als mijn denken zich blijft afvragen wat anderen ervan vinden?

Wat als ik struikel? Wat als ik faal? Ben ik dan nog steeds goed genoeg?

Tijdens de Groundwork-dagen had God al gesproken: ook dan mag ik er zijn en ben ik goed genoeg.

Toch wist God ook dat ik nog meer bevestiging nodig had. Kort daarna stond de vrouwendag van Villavie gepland, waar ik met lieve zussen in de Heer naartoe ging.

Het werd een prachtige, opbouwende dag.

De preek ging over Egypte waar ik deze Drieluik blog mee begon… (Deel 1)

Ik vroeg mij af: Heer, moet ik mijn ‘Egypte’ echt achter mij laten? Of was Friesland misschien mijn Egypte?

Ik ervoer duidelijk dat de Heilige Geest mij liet zien dat Twente mijn Egypte was.

Toen ik in 2022 naar Friesland verhuisde, kwam mijn geestelijk leven in een achtbaan terecht. Ik kreeg veel last van flashbacks, terwijl ik dacht dat ik alles al had doorleefd en sterk genoeg was.

De woning was niet de juiste plek; er lagen te veel trauma’s.

Ook mijn baan bleek niet de juiste plek. De vele flashbacks maakten mijn opleiding IG/MZ zwaar, en daarbovenop vond er op mijn werk een grensoverschrijdende gebeurtenis plaats die de emmer deed overlopen. Ik moest terug naar veilige, vertrouwde grond om niet volledig onderuit te gaan.

Dus keerde ik terug naar Twente — mijn Egypte.

Nu vroeg God mij of ik Hem volledig wilde vertrouwen en opnieuw terug wilde gaan — naar de plaats waar Hij een plan voor mij heeft: een hoopvolle toekomst, een plan van vrede en niet van onheil, waarin ik verder mag groeien in Hem en dienstbaar mag zijn in Zijn Koninkrijk.

Durfde ik dat? Volledig op Hem te vertrouwen?

Durfde ik te geloven dat Hij zou zorgen en voorzien, ook zonder dat ik het hele plaatje kon overzien?

Dat vroeg om een stap in geloof.

Het thema ‘Kracht van Vertrouwen’ uit de themadiensten van mijn koor kwam zichtbaar terug in mijn leven.

In dat vertrouwen zei ik ja tegen mijn nieuwe baan bij de Herbergier — zonder zicht op een huis, een plek voor mijn lief of financiële zekerheid. Alleen in geloof en vertrouwen op een grote God.

Ik geloof in die grote God en weet uit ervaring dat Hij zegent wanneer ik luister naar Zijn stem.

En inderdaad drie weken nadat ik ja had gezegd tegen die baan, kreeg ik een prachtig appartement aangeboden op een centrale, neutrale plek in Friesland.

Wauw… God is goed!

En toch blijf ik mens, want ook bij deze woning sloeg de twijfel weer toe. Ik deel dat omdat het leven nu eenmaal bestaat uit ups en downs, twijfel en vertrouwen tegelijk.

Het mag en kan allemaal naast elkaar bestaan…

Thats life!

Ik reageerde op het appartement en zag dat ik eerste stond. Oeff… Dat kwam ineens heel dichtbij: dan zou de woning echt van mij kunnen worden.

Dat vond ik (te) spannend. Ik trok mijn reactie weer in. Een uur later keek ik opnieuw en dacht: als ik nu reageer en tweede sta, voelt dat veiliger.

Ik sprak mezelf moed in en reageerde opnieuw.

Toch bleek ik na sluiting van de inschrijving weer eerste te staan. Vijf minuten later kreeg ik de mail dat de woning mij was aangeboden.

Toen werd het echt. Ik moest aangeven of ik verder wilde gaan en daarna een afspraak maken met de huidige bewoner om te komen kijken.

Opnieuw kwamen de vragen en de twijfel: Wil ik daar wel wonen? Is dit het huis wat U mij wilt geven?

Ik zocht bevestiging dat dit werkelijk het huis was dat God voor mij bedoelde.

Ik bad: Heer, als dit appartement van U is, wilt U het dan zo bevestigen dat ik er niets aan hoef te doen — dat ik er zó in kan?

Ik maakte een afspraak en ging kijken. Zodra ik binnenstapte, voelde het als thuiskomen. Ik bekeek alles en sprak met de huidige bewoner.

En inderdaad: ik kon er zo in.

Echt waar!!

Ik hoefde er letterlijk niets aan te doen; het appartement was recent opgeknapt en vernieuwd.

Ik kon alleen nog maar volmondig ‘ja’ zeggen.

God is goed. En ik… ik hoef er alleen maar te zijn.

Steeds wanneer er onrust, ongemak of vragen opkomen, word ik bepaald bij diezelfde boodschap: geef het over, jij hoeft er alleen maar te zijn.

Ik doe mijn best en God doet de rest.

Zo eenvoudig — en tegelijk zo moeilijk.

Want het vraagt om volledige overgave: controle loslaten en afhankelijk van Hem leven, juist wanneer alles onzeker is.

Ik heb afscheid genomen van collega’s en bewoners op mijn oude werkplek. Ik zal hen missen. Het was een bijzondere plek om te werken en ik ben dankbaar voor wat zij mij hebben gegeven en voor hun vertrouwen in mij.

Ondertussen ben ik begonnen bij de Herbergier. Ik vind daar inmiddels mijn weg en de eerste diensten waren prettig en goed. Ik zie er naar uit wat God nog meer in petto heeft met mij.. met ons…

Zoooo bijzonder..

Eind juni mag ik Twente (mijn Egypte) verlaten en mijn nieuwe toekomst in Ware Vrijheid in Friesland omarmen..

En nog steeds zullen er stormen en ruwe tijden komen.. maar daarin is Hij.. Want… ik hoef er alleen maar te Zijn en dicht bij Hem te blijven.. dan doet Hij de rest..

Echt… God is goed!

Wat wens ik jouw ook deze God toe.. dat jij deze God mag vinden en ook Hem mag gaan Vertrouwen..

Want Hij blijft dezelfde..  die Hij voor mij is, is Hij ook voor jou.. Hij heeft geen lieverdjes.. Hij houdt van iedereen evenveel.. en gaat met jou ook een Unieke weg.. en weg die bij jouw past!

God geeft namelijk maatwerk!

Nieuwsgierig hoe het nu verder gaat met mijn lief… want ook hierin was en is het nodige aan de hand en laat God zich zien en heeft Hij de leiding..

Lees deel 3 van deze Drieluik!

Kracht van Vertrouwen…


Vanmorgen vroeg wakker.. voorbereiden op de dienst van vandaag met God Unlimited in Nij Altoenae..


Daarbij las ik de tekst van vandaag met een mooie overdenking!
Vondt hem zo mooi.. een bemoediging voor ons allemaal met themadienst

Kracht van Vertrouwen!

Samen… Met God en Zijn Zegen mogen we dit thema vandaag weer brengen naar de mensen..

God zorgt voor degenen die op Hem vertrouwen”

Nahum 1;7


En in die kracht van Vertrouwen durf ik mij vanmorgen kwetsbaar op te stellen!

Ik wens jullie allemaal een gezegende zondag toe..
God is goed ondanks……

“Een herinnering aan Gods goedheid

De brief van Nahum aan het volk van Juda, in het zuidelijke deel van Israël, is zowel een oproep tot berouw als een oordeelsbrief. De noordelijke stammen waren al verbannen naar Assyrië en de ontrouw van Juda leidde ook hen in ballingschap.

Er gebeurde veel in Juda in die periode. Het is een tijdperk van nationale onrust. De mensen zijn ontrouw geweest. Maar in plaats van zich te concentreren op de gevaren in de omgeving of de culturele druk, wijst Nahum de mensen terug op het karakter van God, dat nooit verandert.

Nahum herinnert ons eraan dat God goed is. Ook al veranderde de wereld rondom Israël snel, hun God bleef dezelfde. Hij is altijd goed. Te midden in elke omstandigheid kunnen we erop vertrouwen dat God nooit zal veranderen, maar altijd zal verlangen naar wat goed voor ons is.

Nahum blijft ons eraan herinneren dat God een toevluchtsoord is te midden van moeilijke tijden. Omdat God almachtig is, zal Hij je beschermen tegen de gevaren van deze wereld.

Tot slot vertelt Nahum ons dat God zorgt voor degenen die op Hem vertrouwen. Als jij je vertrouwen op God stelt, zorgt Hij voor je ziel en waakt Hij erover. Hoewel het in onzekere tijden moeilijk kan zijn om op God te vertrouwen, vertelt de Schrift ons dat dit de enige weg is naar echte veiligheid.

Neem vandaag even de tijd om na te denken over je eigen leven en de omstandigheden waarin je verkeert. Of je situatie nu goed of slecht is, onthoud deze drie waarheden:

  • God is goed.
  • God is je toevlucht.
  • God zorgt voor je als je op Hem vertrouwt”

Nahum 1:7 BB
De Heer is goed. Hij is een sterke Helper in tijd van nood. Hij zorgt voor de mensen die op Hem vertrouwen.

Be BLESSED!!

Jesaja 46:3b


Geweldige bemoediging

“Luister naar Mij. Vanaf de moederschoot af door Mij gedragen, door Mij gekoesterd vanaf de geboorte. Tot in je ouderdom blijf Ik dezelfde. Tot in je grijsheid zal Ik je steunen. Wat Ik gedaan heb zal Ik blijven doen. Ik zal je steunen en beschermen!”

Ik wil even wat meer jullie delen,

Momenteel gaat mijn leven weer dwars door een storm.. rouwen bij leven maar ook rouwen om mijn eigen leven.

Rouwen over mijn verliezen door de jaren heen..

Rouwen om mijn opgelopen trauma’s in het leven die door de huidige omstandigheden flink weer de kop op steken.

Momenteel loop ik daarom ook (weer) bij een coach.. systeem therapeut die gespecialiseerd is in Rouw en Verlies..

Zij is ook christen en ik krijg regelmatig een bijbeltekst of quote van haar te bemoediging.

Blij en dankbaar dat God mensen/vrienden op mijn pad brengt om mij bij te staan en weer even verder te helpen..

Aan mij om die uitgestrekte handen vast te pakken en mij aan op te trekken..

#Hulpbronneninschakelen

Ik kom er steeds met achter wat “Rouw” in zijn vele vormen voor impact op je leven heeft.

Het is wonder om te weten waar ik vandaan kom en nu sta!!!

Maar wat is het hard werken om te blijven staan.. energie vretend..

Oké ja… ik val ook wel eens een ga soms genadig hard onderuit.. toch mag en kan ik steeds weer opstaan.. wat zijn we toch veerkrachtig.. verbazend..

Ter verwerking van afgelopen sessie maak ik er dan altijd even een een mooie afbeelding van wat mij dan weer enorm bemoedigd om vol te houden

Ik hoop dat ik jou er ook weer door bemoedigen mag.

Het (mijn) leven is verre van makkelijk.. zeg maar gerust ….. vul zelf maar in… en heeft de nodige uitdagingen.. vooral als het leven je al zo getekend heeft…

En soms is de rek er even uit.. is het onrecht wat mij is aangedaan even teveel om te handelen…

Toch krijg ik elke keer weer kracht om vol te houden en te blijven staan.. niet door eigen kracht maar door Hem die in mijn kwetsbaarheid Zijn kracht laat zien..

En dan krijg ik deze bemoediging mee.. mijn houvast.. mijn anker!

Hou vol!

Be Blessed!

In Gods hand!


Onderstaande afbeelding gemaakt voor mijn werk.

Morgen tijdens de weeksluiting hebben we een herdenkingsdienst waarin we onze lieve bewoners herdenken die ons afgelopen jaar zijn ontvallen.

En wat waren dat er veel…

Afgelopen december zou het eigenlijk plaatsvinden zoals gewoonlijk maar door dat het C virus weer binnen onze muren was gedrongen moesten we het uitstellen.

Maar goed dankbaar dat we morgen een moment mogen hebben om het afgelopen jaar af te sluiten.

Het was een pittig jaar voor iedereen.. en ik denk dat menigeen dit kan beamen ook in huiselijke kring..

Daarom wil ik dit delen en jullie bemoedigen met onderstaand gedicht!

Weet dat er 1 Iemand is die jullie ziet en troost! Die met open armen de mensen ontvangt die ons ontvallen! Maar tegelijk omarmen die Liefdevolle armen ook de mensen die achterblijven!


In Gods hand

Omringd door liefdevolle zorgen,
Beveiligd als een kostbaar pand,
Zo ligt mijn broos bestaan bij U geborgen,
Diep in de holte van Uw hand.

Mijn pril begin hebt Gij gezocht;
Uw liefde riep mij in het leven;
Elke minuut elke ademtocht
Wordt mij in gunst door U gegeven.

Dit blijde weten, dit geluk
Slaat álle twijfel in mij stuk;
Verdrukking, ziekte, dood of lijden,
Wat kan mij van Uw liefde scheiden?

Want in de holte van Uw hand,
Omringd door liefdevolle zorgen,
Beveiligd als een kostbaar pand,
Houdt Gij, voor eeuwig, mij geborgen!


You Are in God’s Hands

shadows close upon the silence
as you wipe the tears away
It’s taking all you have to just hold on
To make another day
So I pray these words I offer will reach you
and will somehow let you know
you’re not alone

You are in God’s hands
O how He loves you
let Him hold you
Just let him be the strength
you need to see you through
you are in God’s hands
and if you’ll let him
you will find Him
to be more than faithful
you are in God’s hands

I know it can be hard to trust him
to believe that God is there
but He’s waiting for you now with open arms
to show you how much He cares
yes I He knows inside your breaking
and He only wants to help you be made whole
just let go

You are in God’s hands
O how He loves you
let Him hold you
Just let him be the strength
you need to see you through
you are in God’s hands
and if you’ll let him
you will find Him
to be more than faithful
you are in God’s hands

You can surely rise above this mountain
God is your provider
He will let you ride on wings of eagles
you can fly higher

You are in God’s hands
O how He loves you
let Him hold you
Just let him be the strength
you need to see you through
you are in God’s hands
and if you’ll let him
you will find Him
to be more than faithful
you are in God’s hands

He is more than faithful
you are in God’s hands.

Bovenstaand nummer vond ik op YouTube.. wat een prachtig nummer.. in Gods hand.. wat er ook gebeurt en waar je ook doorheen gaat!

Be Blessed!

 

Psalm 59:17


Maar ik wil uw kracht bezingen. Reeds ʼs morgens vroeg jubel ik het uit over uw goedheid en trouw. Want U bent voor mij als een burcht, een wijkplaats voor als het mij te moeilijk wordt.
Psalmen 59:17

Happy Valentine ❤


Belangrijk is dat men gelooft en de liefde kent, die het geloof zijn kracht verleent.” Galaten 5:6b

Psalm 23:3


Hij geeft me kracht. Hij helpt me om te leven zoals Hij het wil, omdat Hij dat heeft beloofd.
PSALMEN 23:3

MAAR DE LENTE WIST HET NIET….


Het was begin 2020…
De mensen hadden een lange donkere winter achter de rug,
Februari was een hele onrustige maand geweest met veel stormen en veel regen
De natuur was onrustig, alsof ze de mensen iets wilde vertellen, alsof ze de mensen ergens voor wilde waarschuwen…En toen werd het Maart…

Het was Maart 2020…
De straten waren leeg, de meeste winkels waren gesloten, de meeste auto’s stonden langs de kant van de weg, de mensen kwamen bijna niet meer buiten en dat over de hele wereld, landen gingen op slot, de mensen konden niet geloven dat dit gebeurde, het was zo surrealistisch…Iedereen wist wat er aan de hand was

Maar de lente wist het niet
En de bloemen bleven bloeien
En de zon scheen…De eerste mooie lentedag sinds lange tijd brak aan
En de zwaluwen kwamen terug
En de lucht werd roze en blauw
Het werd later donker en ’s ochtends kwam het licht vroeg door de ramen

Het was Maart 2020…
De jongeren studeerden online, vanuit huis
Kinderen speelden onvermijdelijk vooral in huis
Pubers verveelden zich, ouders wisten niet wat te doen
Mensen kwamen alleen even buiten om boodschappen te doen of om de hond uit te laten
Bijna alles was gesloten …Zelfs de kantoren, hotels, restaurants en bars
Het leger begon uitgangen en grenzen te bewaken
Mensen moesten vanuit huis gaan werken
Ondernemers kwamen in de problemen
De meeste kinderen konden niet meer naar school
Er was ineens niet genoeg ruimte voor iedereen in ziekenhuizen, operaties en onderzoeken werden uitgesteld…Iedereen wist het

Maar de lente wist het niet en het ontsproot
Ze draaide onverstoorbaar haar jaarlijkse programma af
Ze schonk ons haar mooiste bloemen en haar heerlijkste geuren
Het was Maart 2020

Iedereen zat thuis in quarantaine om gezondheidsredenen of preventief
Sommige mensen mochten niet meer naar hun werk, anderen móesten
Elkaar omhelzen, kussen of een hand geven was ineens een bedreiging
Iedereen moest flinke afstand tot elkaar bewaren, dat was afschuwelijk
In de supermarkt waren allerlei schappen leeg
Allerlei leuke dingen gingen niet meer door, daar werd een streep door gezet en niemand wist wanneer dat weer kon
Mensen werden beperkt in hun vrijheid terwijl er vrede was
Over de hele wereld werden veel mensen ziek en het was besmettelijk…
Er was isolatie, ziekte en paniek….

Toen werd de angst pas echt!!

En de dagen zagen er allemaal hetzelfde uit…
En de weken duurden ineens veel langer…
En iedereen hoopte dat er niet nóg meer strenge maatregelen zouden volgen…
De mensen zaten vast in een film en hoopten dagelijks op dé held…
De wereld was vertraagd terwijl het geen vakantie was, niemand had dit verwacht…Iedereen wist wat er gebeurde

Maar de lente wist het niet en de rozen bleven bloeien
De Magnolia stond in de knop
De vogeltjes begonnen aan hun nestjes

En toen…
Het plezier van koken en samen eten werd herontdekt
Iedereen gaf elkaar tips over leuke dingen die je met je kinderen kon doen
Er was weer tijd om te schrijven en te lezen, mensen lieten hun fantasie de vrije loop en verveling ontsproot in creativiteit
Sommigen leerden een nieuwe taal
Sommigen ontdekten kunst
Sommigen ontdekten dat ze niet écht leefden en vonden de weg naar zichzelf terug
Anderen stopten met onwetend onderhandelen
Iedereen had van de één op de andere dag veel meer tijd voor het gezin
Eentje sloot het kantoor en opende een herberg met slechts vier mensen
Anderen ontdekten opnieuw de liefde in hun vastgeroeste relatie
Anderen boden aan om voor kwetsbare mensen boodschappen te doen of te koken
Iedereen wist ineens wat een ‘vitaal beroep’ was, deze mensen werden helden, ze werden meer gewaardeerd dan ooit
Anderen gingen op afstand muziek met elkaar maken of zingen om op deze manier samen te zijn
Mensen kregen oog voor eenzaamheid en verzonnen dingen om er iets aan te doen
Mensen herstelden van hun stressvolle leven
Mensen die elkaar niet kenden begonnen spontaan een praatje met elkaar
Sommigen maakten vliegers van papier met hun telefoonnummer erop zodat eenzame mensen ze konden bellen
De overheid ging bedrijven en zelfstandigen helpen zodat ze niet failliet zouden gaan of mensen zouden moeten ontslaan
Gepensioneerde zorgpersoneel bood zichzelf aan om te helpen in de Zorg
Uit alle hoeken kwamen vrijwilligers, iedereen wilde iets doen
Om 20:00 uur s ‘avonds gingen mensen uit allerlei landen klappen voor alle artsen, verpleegkundigen, zorgpersoneel en mantelzorgers die keihard aan het werk waren om de zorg waar dan ook, draaiende te houden

Het was het jaar waarin men het belang erkende van gezondheid en verbinding, van saamhorigheid, van sociale contacten en misschien ook van zijn roeping, dit deed iets met het collectieve bewustzijn, dit deed iets met alle mensen…
En de economie ging bijna kopje onder, maar stopte niet, het vond zichzelf opnieuw uit
Het was het jaar waarin de wereld leek te stoppen, het jaar waarin we met elkaar in de geschiedenisboeken zouden komen…

Dat wisten we allemaal

En de lente wist het niet,
En de bloemen bleven bloeien, en de bomen liepen uit
En het werd steeds warmer
En er waren veel meer vogels

En toen kwam de dag van bevrijding…
De mensen keken tv en de premier vertelde iedereen dat de noodsituatie voorbij was
En dat het virus had verloren!
Dat iedereen SAMEN had gewonnen!!!
En toen ging iedereen de straat op…
Met tranen in de ogen…
Zonder maskers en handschoenen…
De buurman werd geknuffeld, alsof hij een broer was
En de wereld was mooier en liefdevoller geworden
En de mensen waren humaner geworden
En ze hadden weer waarden en normen
De harten van mensen waren weer open, en dat had positieve gevolgen
Doordat alles stil had gestaan kon de aarde weer ademen, ook zij was genezen van wat de mensen háár veel eerder hadden aangedaan

En toen kwam de zomer….
Omdat de lente het niet wist
En hij was er nog steeds
Ondanks alles
Ondanks het virus
Ondanks de angst
Ondanks de dood

Omdat de lente het niet wist,
leerde iedereen
de kracht van het leven…

Susan Blanco (De Taalrecycler) raakte geinspireerd door het origineel van Irena Vella. Zij heeft er een eigen switch aangegeven, gebaseerd op het leven in Nederland tijdens de Coronacrisis.

Het origineel is een poëzie uit Italië en is geschreven door Irena Vella http://www.irenevella.com/

2 Korinthiërs 4:7


Het goede nieuws is een kostbare schat. En ik ben de breekbare kruik waar die schat in bewaard wordt. Dat is goed. Want daardoor is het duidelijk dat de enorme kracht van het goede nieuws niet van mij komt, maar van God. -- 2 Korintiers 4:7 (Bijbel in Gewone Taal)
Het goede nieuws is een kostbare schat.
En ik ben de breekbare kruik waar die schat in bewaard wordt.
Dat is goed.
Want daardoor is het duidelijk dat de enorme kracht van het goede nieuws niet van mij komt,
maar van God.
2 Korintiers 4:7 (Bijbel in Gewone Taal)

Ontferm U


Ontferm U 
Het geeft ons rust in bange dagen.
Dat U de macht in handen hebt.
Om in onzekerheid en smart.
Te schuilen aan Uw vaderhart.
Ontferm U

Een virus o zo klein,
Niet met het blote oog te zien.
Verspreidt zich wereldwijd.
De mensen zijn het vertrouwen kwijt.
 
De mens is in de war.
Hoe zal het ons vergaan?
Geen vertrouwen in de overheid.
Raak ik straks ook mijn baan nog kwijt?
 
Waar is dat sterke individu.
Die zelf zijn richting wel bepaalt.
Zich niets wil laten gezeggen. 
Of een mening op laat leggen?
 
Experts moeten hun zegje doen.
Maar gissen ook maar wat.
Meer mensen worden ernstig ziek
Is dit nu al de piek?
 
Ziekenhuizen overvol
Te weinig personeel.
Is er wel capaciteit genoeg?
Wat hebben we nog voor de boeg?
 
Onzekerheid alom
De winkels raken leeg.
De beurzen staan dik in het rood.
De hele economie is uit het lood.
 
 Het hele land ligt stil.
Evenementen worden afgelast.
We sluiten zelfs de kerken
Om het virus in te perken.
 
Wie had er ooit gedacht
Dat het eens zo ver zou komen?
Dat alles wat zo gewoon leek
In één klap helemaal bezweek.
 
Zet het u niet aan het denken?
Wie heeft hier eigenlijk de macht?
Zijn het de wereldleiders?
Maar ook bij hen ontbreekt de kracht.
 
We staan met lege handen.
Er is niemand die een antwoord weet.
We moeten toch wel gaan beseffen
Dat we onze hoofden omhoog gaan heffen?
 
Want in de hoge hemel.
Daar zit een machtig God.
Hij regeert over dood en leven.
En laat de hele mensheid beven.
 
Kom laten we ons dan buigen.
Voor zulk een groot en machtig God.
Ons leven leggen in Zijn hand.
Het hele mensdom, ook ons land.
 
 Ontferm U over deze aarde.
Vergeef ons onze schuld.
Om Jezus wil die met Zijn dood.
Ons Zijn genade bood.
 
Het geeft ons rust in bange dagen.
Dat U de macht in handen hebt.
Om in onzekerheid en smart.
Te schuilen aan Uw vaderhart.

De kracht van uw liefde


De kracht van uw liefde

Heer ik kom tot U
Neem mijn hart verander mij
Als ik U ontmoet, vind ik rust bij U
Want Heer ik heb ontdekt, dat als ik aan uw voeten ben, trots en twijfel wijken,

voor de kracht van Uw liefde

Houd mij vast, laat Uw liefde stromen
Houd mij vast, heel dicht bij Uw hart
Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend
Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.

Heer kom dichter bij, dan kan ik Uw schoonheid zien
En Uw liefde voelen diep in mij en Heer leer mij Uw wil, zodat ik U steeds dienen kan.

En elke dag mag leven
Door de kracht van Uw liefde

Houd mij vast, laat Uw liefde stromen
Houd mij vast, heel dicht bij Uw hart
Ik voel Uw kracht, en stijg op als een arend
Dan zweef ik op de wind, gedragen door Uw Geest, En de kracht van Uw liefde.

Opwekking 488

Bron: Musixmatch

2 Kronieken 20:6


HEER, God van onze voorouders, U bent God in de hemel en U heerst over de koninkrijken van alle volken.
In Uw hand liggen macht en kracht besloten, niemand kan zich tegen U verzetten.
2 Kronieken 20:6

Hooglied 8:6b


Hooglied 8 vers 6

De ​liefde​ is zo sterk als de dood,

niemand houdt de ​liefde​ tegen.

ZIJ INTRIGEERT MIJ (Groot is Uw trouw, o Heer)


Groot is Uw trouw, o Heer

ZIJ INTRIGEERT MIJ

 

Zoveel meegemaakt, zoveel kwijtgeraakt

Mijns inziens veel te veel voor één persoon

Zoveel redenen tot verbittering

maar iets anders voert bij haar de boventoon

 

Zij intrigeert mij

Zij inspireert mij

want zij zingt elke dag weer:

 

Groot is Uw trouw, o Heer

Groot is Uw trouw, o Heer

iedere morgen aan mij weer betoond

Al wat ik nodig had hebt Gij gegeven

Groot is Uw trouw, o Heer

aan mij betoond

 

Dat ze dit zingen kan, dat ze ‘t geloven kan

daar kan ik met mijn hart en hoofd niet bij

Dat ze Zijn trouw ervaart

ondanks de tegenspoed

Die diepe laag verwondert mij

 

Zij intrigeert mij

Zij inspireert mij

want zij zingt elke dag weer:

 

Groot is Uw trouw, o Heer

Groot is Uw trouw, o Heer

iedere morgen aan mij weer betoond

Al wat ik nodig had hebt Gij gegeven

Groot is Uw trouw, o Heer

aan mij betoond

 

Ze is vaak uit het veld geslagen

maar ondanks tegenslagen

put zij uit de kracht die Hij haar geeft

 

Natuurlijk heeft ze vragen

maar toch voelt ze zich gedragen

door Degene die alles gedragen heeft

 

Liedtekst “Zij intrigeert mij” van Elise Mannah

 

Psalm 73:26


Psalm 73 vers 26

Ook als ik geen kracht meer heb,

als ik heel zwak ben,

dan bent u er, God.

Altijd ben ik veilig bij u,

u bent alles wat ik nodig heb.

Bemoediging


 

qoute Nic. Beets Bemoediging

Bemoediging

Een mens lijdt dikwijls het meest, voor het lijden wat hij vreest

doch dat nooit op zal dagen

Zo heeft men meer te dragen dan God te dragen geeft.

Het leed dat is drukt niet zo zwaar

dan vrees voor allerlei gevaar

Maar komt het eens in huis

dan helpt de Here altijd weer

en geeft Hij kracht naar Kruis!

Qoute Nic. Beets

 

1 Kronieken 16:11


1 Kronieken 16 vers 11

Zoek de HERE, ja, zoek Zijn kracht. Zoek onvermoeid Zijn tegenwoordigheid.

 

1 Kronieken 16:11