Uittocht uit (mijn) Egypte deel 2


ER ZIJN!!

De weg naar ‘ware’ vrijheid

In mijn vorige blog (deel 1) vertelde ik dat ik een weekend van Groundwork had gevolgd, waar ik een basistraining deed. Op de website van Groundwork Basictraining is meer informatie te vinden.

Juist aan het begin van deze intense weken stond dit weekend al gepland.

Achteraf zeg ik Gods timing is perfect. Het had niet op een beter moment kunnen komen.

Wat heeft dit weekend mij ongelooflijk veel gebracht.

Een deel van het gebed dat ik bij Total Balance ontving, werd werkelijkheid. Ik mocht opruiming houden, herstel en heling ontvangen en via het pad van vergeving ruimte vinden om verder te gaan — ook in het verhaal dat in Friesland ligt.

Zo bijzonder.

Dag 1

De eerste dag voelde als een geschenk uit de hemel.

We begonnen in de ochtend met theorie over ‘kritische stemmen’ en kregen uitleg over wat we die middag in praktijk zouden brengen.

Dat kwam meteen flink binnen.

Kritische stemmen zijn mij niet vreemd. Pesten in mijn jeugd en twintig jaar psychiatrie hebben sporen nagelaten. Ik heb veel negatieve woorden over me heen gekregen, wat jarenlang heeft bijgedragen aan een diep minderwaardigheidsgevoel — en soms steekt dat nog even de kop op.

Die middag gingen we de sessie in. We moesten een doel voor het weekend formuleren, iets om voor te bidden. Zo gezegd zo gedaan.. tijdens het gebed kwam er een woord in mijn gedachten.

“Er Zijn”

Na het weekend besefte ik dat dit woord het hele weekend zou weerklinken in verschillende vormen en verschillende momenten.

Ook hierin ervoer ik vanaf het begin Gods zorg. Ik hoefde alleen maar te zijn..

We zouden drie rondes lopen.

  1. Ronde kritische stemmen
  2. Ronde kritische stemmen met een halverwege stop moment!
  3. Positieve woorden

Mijn eerste reactie was paniek: hoe zou ik die kritische stemmen ooit aankunnen? Alleen al bij de gedachte brak het angstzweet me uit.

Maar toen greep God in. De coaches kregen op hun hart om mij alleen de derde ronde te laten lopen. Dat ontroerde me diep. Ik liep met een coach, koos ervoor mijn ogen te sluiten en hoorde positieve woorden over mij uitspreken. Het bijzondere was dat ik die ronde in gedachten niet met mijn coach liep, maar met Jezus — mijn steun en toeverlaat — recht op mijn doel af: ‘Er zijn’.

Na afloop vertelde degene die mijn ‘doel’ vertegenwoordigde dat zij zelf ook diep geraakt was en bevrijding had ervaren doordat zij het doel ‘Er Zijn’ mocht zijn. Hoe bijzonder om te zien hoe God Zijn zegeningen uitdeelt.

Moe, maar voldaan, ging ik terug naar mijn chalet.

Dag 2

Vandaag zou ik mijn ‘kleine ik’ ontmoeten.

Opnieuw begonnen we met een theoretisch gedeelte vanuit Gods Woord, gevolgd door de praktijk.

De ontmoeting met mijn kleine ik raakte me diep en ontroerde me enorm.

Ik was vaak hard geworden voor mezelf — een overlevingsstrategie. Ik gaf mezelf vaak overal de schuld van en dacht al snel: het zal wel aan mij liggen.

Had ik maar… had ik maar mijn mond opengetrokken… had ik maar dit of dat…

Die middag zag ik tijdens de sessie hoe streng mijn volwassen ik op mijn kleine ik reageerde.

Dit raakte mij diep.. 

Ik voelde op dat moment een enorme liefde voor mijn “kleine ik” en besefte dat ik goed voor haar moest en mocht zorgen. Ze had recht op liefde, niet op veroordeling. Wat haar was overkomen, was niet haar schuld. Ze had compassie nodig, en alleen mijn volwassen ik kon haar dat geven.

Dat was een eyeopener.

Tegelijk besefte ik hoe tekort ik daarin was geschoten.

Op dat moment besloot ik dat ik voortaan goed voor mijn kleine ik zou zorgen: haar omarmen en laten groeien in wat ze nodig heeft.

Ze mag “Er Zijn”

Wat een geschenk om dit te mogen ervaren.

Mijn vrijheid werd steeds zichtbaarder.

Dag 3

Dit was de zwaarste dag van de basistraining, maar achteraf een waardevolle dag vol diepe heling, herstel en ware vrede. Juist op deze dag werd mijn diepste eenzaamheid geraakt én verzacht.

Opnieuw ging een deel van het gebed uit 2023 in vervulling.

Deze dag stond in het teken van vergeving en toekomst, en daarnaast de ruimte die vergeving allereerst in jezelf kan scheppen.

Ik vroeg me af: Heer, zit er nog iets? Is er nog iemand die ik moet vergeven? Ik dacht toch dat ik iedereen al vergeven had.

Na de theorie in de ochtend doorliepen we de 21 stappen van vergeving.

Ik bad en vroeg God om te laten zien of er nog iets verborgen zat.

Het leven in de psychiatrie en de trauma’s die daarbij horen liepen als een rode draad door het hele weekend. Elke dag kwamen er stukken en flashbacks voorbij.

Ook vandaag liet God mij zien waar mijn ‘zijn’, mijn ‘er mogen zijn’ en mijn ‘vrouw-zijn’ waren geraakt.

Au…

Wie mij al langer volgt, weet dat ik ongewild kinderloos ben. Dat is mij niet door de natuur afgenomen, maar door menselijk handelen — buiten mijn wil om.

Vrouwen die ongewild kinderloos zijn, begrijpen wat ik bedoel. Als je als vrouw geen kinderen kunt krijgen, om welke reden dan ook, raakt dat iets diep in je vrouw-zijn.

Ik werd overspoeld door verdriet. Tranen rolden over mijn wangen en ik voelde een intense eenzaamheid, verlatenheid en diep alleen-zijn.

En daar kwam Jezus..

Hij liet mij zien dat ik de daders nog niet had vergeven. Dat kon ik steeds nog niet volledig, omdat het te heftig en te groot was.

Tijdens de 21 stappen vroeg God mij om het gebeurde terug te geven aan de daders en hen verantwoordelijk te laten zijn voor hun daden.

Stap voor stap mocht ik dat doen, en op dat moment lukte het ook — in Zijn kracht.

Doordat ik dat in Zijn kracht deed, kwam er ruimte. Ik kreeg letterlijk weer lucht en voelde letterlijk een zware last van mij afvallen.

Wat een bevrijding..

Tijdens de 2e sessie over de toekomst mochten we een moodbord en een mindmap maken over hoe je de toekomst zag na dit weekend in Gods perspectief.. 

Ik koos voor een mindmap maar na de 1e sessie was ik leeg.. er kwam niets meer uit.. ik probeerde.. tekende een hart.. krastte hem weer door.. nog een keer.. en nog een keer.. ik dacht dit wordt niks.

Ik kon niet bedenken hoe mijn toekomst de komende vijf jaar eruit zou komen te zien..

Plotseling kwam er een vrouw naast mij zitten. Ze sloeg een arm om mij heen, bemoedigde me en gaf me een gebroken houten hart, in twee delen samengebonden met een touw, samen met een kaart met 2 bijbelteksten.

Zij had na de vergevingssessie naast mij gezeten en even met mij gesproken..

Jesaja 42:6 Ik de Heere heb je geroepen, Ik zal je bij de hand nemen, Ik zal je beschermen!

Psalm 73:23 Ik zal voortdurend bij je zijn, je hebt Mijn rechterhand gegrepen!

Ze zei dat ze mij dit moest geven en legde uit wat het betekende..

Ze vertelde dat dit hart mijn hart verbeeldde: gebroken en getekend door littekens, niet zonder sporen te herstellen, maar wel bijeen gehouden door een touw dat symbool stond voor God, Jezus en de Heilige Geest.

De bijbelteksten kreeg ze ook op haar hart om met mij te delen.

Hij houdt mij vast…

Wat een bemoediging was dit, hiermee kon ik mijn toekomst tegemoet..

Sinds die dag heb ik die diepe eenzaamheid en pijn niet meer op dezelfde manier ervaren.

Daarvóór werd ik er dagelijks op allerlei manieren aan herinnerd, maar vanaf die dag viel die last weg. Echt waar: de zwaarte verdween.

Ik mag er Zijn.. mijn Vrouw Zijn is geheeld en hersteld!

God is Goed

Natuurlijk doet mijn kinderloosheid nog steeds verdriet maar zoals een lieve vriendin verwoordde de angel is er uit!

Wat een diepe vrede ervaar ik sindsdien. Er is veel ruimte gekomen, ook om Friesland opnieuw te omarmen. Ik kreeg er zelfs een nieuwe liefde voor.

Daardoor kan ik Friesland weer omarmen, zonder die intense pijn en diepe eenzaamheid.

Weer een gebedspunt uit 2023 wat in vervulling ging!

Ook in Friesland mag en kan ik “Er Zijn” Ben ik Goed genoeg!

En met die Vrede en Vrijheid verhuis ik met plezier naar Friesland.. Ik zie er echt naar uit.. het voelt zo bizar…

Na deze dagen hing de beslissing over een nieuwe baan nog steeds boven mijn hoofd. Veel mensen zeiden dat ik mijn hart moest volgen.

Maar wat als mijn hart op veel plekken ligt en door veel dingen geraakt wordt? Wat als mijn hart worstelt met hechting, eenzaamheid en twijfel? En wat als mijn denken zich blijft afvragen wat anderen ervan vinden?

Wat als ik struikel? Wat als ik faal? Ben ik dan nog steeds goed genoeg?

Tijdens de Groundwork-dagen had God al gesproken: ook dan mag ik er zijn en ben ik goed genoeg.

Toch wist God ook dat ik nog meer bevestiging nodig had. Kort daarna stond de vrouwendag van Villavie gepland, waar ik met lieve zussen in de Heer naartoe ging.

Het werd een prachtige, opbouwende dag.

De preek ging over Egypte waar ik deze Drieluik blog mee begon… (Deel 1)

Ik vroeg mij af: Heer, moet ik mijn ‘Egypte’ echt achter mij laten? Of was Friesland misschien mijn Egypte?

Ik ervoer duidelijk dat de Heilige Geest mij liet zien dat Twente mijn Egypte was.

Toen ik in 2022 naar Friesland verhuisde, kwam mijn geestelijk leven in een achtbaan terecht. Ik kreeg veel last van flashbacks, terwijl ik dacht dat ik alles al had doorleefd en sterk genoeg was.

De woning was niet de juiste plek; er lagen te veel trauma’s.

Ook mijn baan bleek niet de juiste plek. De vele flashbacks maakten mijn opleiding IG/MZ zwaar, en daarbovenop vond er op mijn werk een grensoverschrijdende gebeurtenis plaats die de emmer deed overlopen. Ik moest terug naar veilige, vertrouwde grond om niet volledig onderuit te gaan.

Dus keerde ik terug naar Twente — mijn Egypte.

Nu vroeg God mij of ik Hem volledig wilde vertrouwen en opnieuw terug wilde gaan — naar de plaats waar Hij een plan voor mij heeft: een hoopvolle toekomst, een plan van vrede en niet van onheil, waarin ik verder mag groeien in Hem en dienstbaar mag zijn in Zijn Koninkrijk.

Durfde ik dat? Volledig op Hem te vertrouwen?

Durfde ik te geloven dat Hij zou zorgen en voorzien, ook zonder dat ik het hele plaatje kon overzien?

Dat vroeg om een stap in geloof.

Het thema ‘Kracht van Vertrouwen’ uit de themadiensten van mijn koor kwam zichtbaar terug in mijn leven.

In dat vertrouwen zei ik ja tegen mijn nieuwe baan bij de Herbergier — zonder zicht op een huis, een plek voor mijn lief of financiële zekerheid. Alleen in geloof en vertrouwen op een grote God.

Ik geloof in die grote God en weet uit ervaring dat Hij zegent wanneer ik luister naar Zijn stem.

En inderdaad drie weken nadat ik ja had gezegd tegen die baan, kreeg ik een prachtig appartement aangeboden op een centrale, neutrale plek in Friesland.

Wauw… God is goed!

En toch blijf ik mens, want ook bij deze woning sloeg de twijfel weer toe. Ik deel dat omdat het leven nu eenmaal bestaat uit ups en downs, twijfel en vertrouwen tegelijk.

Het mag en kan allemaal naast elkaar bestaan…

Thats life!

Ik reageerde op het appartement en zag dat ik eerste stond. Oeff… Dat kwam ineens heel dichtbij: dan zou de woning echt van mij kunnen worden.

Dat vond ik (te) spannend. Ik trok mijn reactie weer in. Een uur later keek ik opnieuw en dacht: als ik nu reageer en tweede sta, voelt dat veiliger.

Ik sprak mezelf moed in en reageerde opnieuw.

Toch bleek ik na sluiting van de inschrijving weer eerste te staan. Vijf minuten later kreeg ik de mail dat de woning mij was aangeboden.

Toen werd het echt. Ik moest aangeven of ik verder wilde gaan en daarna een afspraak maken met de huidige bewoner om te komen kijken.

Opnieuw kwamen de vragen en de twijfel: Wil ik daar wel wonen? Is dit het huis wat U mij wilt geven?

Ik zocht bevestiging dat dit werkelijk het huis was dat God voor mij bedoelde.

Ik bad: Heer, als dit appartement van U is, wilt U het dan zo bevestigen dat ik er niets aan hoef te doen — dat ik er zó in kan?

Ik maakte een afspraak en ging kijken. Zodra ik binnenstapte, voelde het als thuiskomen. Ik bekeek alles en sprak met de huidige bewoner.

En inderdaad: ik kon er zo in.

Echt waar!!

Ik hoefde er letterlijk niets aan te doen; het appartement was recent opgeknapt en vernieuwd.

Ik kon alleen nog maar volmondig ‘ja’ zeggen.

God is goed. En ik… ik hoef er alleen maar te zijn.

Steeds wanneer er onrust, ongemak of vragen opkomen, word ik bepaald bij diezelfde boodschap: geef het over, jij hoeft er alleen maar te zijn.

Ik doe mijn best en God doet de rest.

Zo eenvoudig — en tegelijk zo moeilijk.

Want het vraagt om volledige overgave: controle loslaten en afhankelijk van Hem leven, juist wanneer alles onzeker is.

Ik heb afscheid genomen van collega’s en bewoners op mijn oude werkplek. Ik zal hen missen. Het was een bijzondere plek om te werken en ik ben dankbaar voor wat zij mij hebben gegeven en voor hun vertrouwen in mij.

Ondertussen ben ik begonnen bij de Herbergier. Ik vind daar inmiddels mijn weg en de eerste diensten waren prettig en goed. Ik zie er naar uit wat God nog meer in petto heeft met mij.. met ons…

Zoooo bijzonder..

Eind juni mag ik Twente (mijn Egypte) verlaten en mijn nieuwe toekomst in Ware Vrijheid in Friesland omarmen..

En nog steeds zullen er stormen en ruwe tijden komen.. maar daarin is Hij.. Want… ik hoef er alleen maar te Zijn en dicht bij Hem te blijven.. dan doet Hij de rest..

Echt… God is goed!

Wat wens ik jouw ook deze God toe.. dat jij deze God mag vinden en ook Hem mag gaan Vertrouwen..

Want Hij blijft dezelfde..  die Hij voor mij is, is Hij ook voor jou.. Hij heeft geen lieverdjes.. Hij houdt van iedereen evenveel.. en gaat met jou ook een Unieke weg.. en weg die bij jouw past!

God geeft namelijk maatwerk!

Nieuwsgierig hoe het nu verder gaat met mijn lief… want ook hierin was en is het nodige aan de hand en laat God zich zien en heeft Hij de leiding..

Lees deel 3 van deze Drieluik!

Hij weegt ons verdriet


Vanmorgen een herdenkingsdienst gekeken…
Bijzonder.. met een prachtige tekst waar de preek over ging wil ik iedereen bemoedigen die dit jaar te maken heeft (gehad) met verliezen..

Hij weegt ons verdriet in Zijn hand..
Wat een troost!

Wens jullie komend jaar deze troostende handen toe in al onze.. jouw..  verliezen!



Psalm 10
Toch ziet U de pijn en het verdriet,
U merkt het op en weegt het in uw hand.
Op U vertrouwen weerloze mensen,
de wezen, U komt hun te hulp.

Psalm 10 (fryske bibel)
Jo, krekt Jo, sjogge gemienens en fertriet.
Jo besjogge it om it dan yn hannen te nimmen
en oan Jo jout de stumper, dy’t allinnich stiet, it oer;
Jo binne syn helper

Psalm 10:14
Toch ziet U de pijn en het verdriet,
U merkt het op en weegt het in uw hand.
Op U vertrouwen weerloze mensen,
de wezen, U komt hun te hulp.

Be Blessed

Zielsgelukkig…


Wat is er al weer veel gebeurt na 9 mei, de dag dat mijn leven drastisch omgegooid werd..

Ik moet steeds maar denken aan de uitzending van Groot Nieuws Radio met Arie de Rover. Zie mijn blog “Afgodjes”

Eigenlijk is dat het begin geweest van een nieuwe fase.. mijn roep naar God werd beantwoord..

En wat is er na die tijd veel gebeurt, mijn sprong in het diepe heeft ver gaande gevolgen gehad..

Positieve hoor!!!!

Vorig jaar februari ging ik voor het eerst na 30 jaar weer richting UWV.. “Gewoon” om te praten, kijken wat er voor mogelijkheden waren en wat ik überhaupt nog zou willen en kunnen qua werk!

En nu ben ik al weer bijna drie maanden aan het werk…. heb veel gewerkt.. hard gewerkt.. wat was het een intensieve tijd.. maar ook een tijd die ik niet had willen missen… wat heb ik in dit korte tijdsbestek veel geleerd.

Verwonderd over mijzelf..

Na 30 jaar weer aan het werk, alleen voelt het of ben ik al weer jaren aan het werk.. ik ervoer dat ik het zo weer oppakte.. denk dat je het zorgen niet verleerd.. ook merkte ik dat ik nog steeds de fijngevoeligheid bezat die je goed kunt gebruiken… vooral in de zorg met mensen die aan dementie lijden..

Ik ben daar in het diepe gegooid door de corona omstandigheden maar gemerkt dat ik nog kan zwemmen…

Wat geeft dat een boost aan je zelfvertrouwen!

Weet je.. ik was best wel bang dat het voor mij heel erg pittig zou worden… weer terug in het werk.. met name of ik het wel fysiek aan kon maar ook geestelijk.. eerlijk gezegd was ik best wel bang dat mijn hersenen een knauw hadden gekregen van de medicatie… dat ik de gevolgen daarvan wel zou merken.. of dat mijn rug het af zou laten weten vanwege de operaties..

Maar tot mijn verbazing pakte ik snel de zorg weer op en liep ik daar rond of deed ik het al jaren.. ook fysiek had ik nergens geen last van… ja oké ik was na een werk dag moe.. maar gelukkig is dat “heel normaal” hihi

Het grappige was dat mijn collega’s ook dachten dat ik al jaren in het vak zat… ze zagen natuurlijk alleen mijn ogen maar en ja dan moet je iemand op zijn blauwe ogen geloven.. haha.. maar ze kwamen geregeld bij mij omdat ze dachten dat ik verpleegkundige was.. (dit zei wel iets over hoe ik mijn werk deed)

Hihi.. ga ik nou naast mijn schoenen lopen?? Nee hoor.. ik sta gewoon regelmatig verbaasd…

We zijn nu bijna een jaar later.. en ik kan met volle tevredenheid zeggen:

Ik heb een BAAN!

Afgelopen maandag is mijn drie maanden contract omgezet in een jaarcontract van 12 uur.

Soms overvalt mij een gevoel van enorme dankbaarheid.. soms zo heftig dat ik alleen maar kan huilen..

Huilen van dankbaarheid..

Ik merk dat ik nog echt in de wauw.. oe en aahh fase zit.. alles is voor mij nieuw.. de reacties van collega’s.. de ervaringen met bewoners.. de goedheid van God..

Maar ook huilen van intens verdriet… er zit namelijk ook een verdrietige kant aan deze ervaringen.. een kant dat ik besef wat ik al die jaren gemist heb.. in wat voor diepe eenzaamheid en enorme leegte ik heb geleefd… afgesneden van de “normale” wereld.. van familie en vrienden.. lichamelijk en geestelijk..

En ja dat raakt.. dit voel ik soms zo intens en dat kan mij dan bij vlagen ontzettend verdrietig maken.. maar ook ontzettend dankbaar voor het “Leven” wat ik terug heb gekregen.

Vaak ben je snel geneigd om het voor jezelf te bagatelliseren.. om het een soort van luchtig te houden.. maar ik besef steeds meer dat mijn ervaringen er mogen zijn… een soort van acceptatie..

Maar nog meer…

Ik.. met mijn hele hebben en houden mag er steeds meer zijn.. van mijzelf!

En wat geeft dat lucht en ruimte..

Ik merk nu ik steeds meer “LEEF” en ik steeds meer ervaar wat “NORMAAL” is en steeds meer ervaar in wat voor wereld ik terecht ben gekomen.. met zijn mooie en minder mooie kanten dat ik steeds dichter bij mijzelf kan en mag komen.. bij mijn eigen gevoel.. lichamelijk en geestelijk.. en dan voel ik dat mijn lichaam en mijn geest veel te verduren heeft gehad..

Hierdoor merk ik dat ik steeds meer uit de overlevingsstand kom.. omdat ik steeds meer de controle durf los te laten.. over kan geven aan Hem.. ik weet mij gedragen door Hem en dat Hij voor mij/ons zorgt..

Wie had dit ooit gedacht.. heb er hard voor en aan gewerkt samen met Hem die mij nooit loslaat… gewerkt aan mijn geest ziel en lichaam en het resultaat mag er zijn!

Geen rolstoel meer, geen scootmobiel, geen aangepast senioren appartement meer, geen ongezonde voeding meer die mij ziek maakt, geen medicijnen meer, geen Diabetes, SLE of Sjögren meer (zijn in remissie volgens arts)…. maar…. ik heb LEVEN er voor terug gekregen!!

Ik ben blij om te ervaren dat beetje bij beetje mijn trauma’s een plekje hebben gekregen en dat ik ook steeds meer durf te voelen hoe heftig het is geweest voor mijn geest en lichaam.. en dat ik daarin vol Liefde naar mijzelf mag kijken…

Dit is herstel..

En dan mag ik ervaren dat wat ik meegemaakt heb er “gewoon” mag zijn.. dat het mij gemaakt heeft samen met God in wie ik nu ben.. God gebruikt mijn omstandigheden om mij te vormen naar de vrouw die Hij voor ogen heeft..

Ben ik er dan nu… nee.. gelukkig is het hele leven een leerproces en zal ik vast nog wel eens onderuit gaan zoals iedereen…

Maar ik heb geleerd om niet meer op mijn omstandigheden te kijken maar omhoog en naar binnen te kijken.. en wat ontdek je dan mooie en bijzondere dingen..

Ik ben blij met wat ik tot nu toe heb bereikt!

Ik kan met recht zeggen dat ik echt Zielsgelukkig ben!

Soms kan je dat zo voelen tot in je tenen.. Blijf dicht bij jezelf en God.. dichtbij wat jou gelukkig maakt..

Ondanks je omstandigheden en in je omstandigheden!!

Mijn man en ik zingen vaak onderstaand lied.. het is ons lijflied geworden en het trekt ons er doorheen!!

Dus trek je het even niet zing dan met dit nummer mee… want zingen is 2x bidden!!

LEEF MET VOLLE TEUGEN

Op de drempel van het leven
Staar ik naar de horizon
Voel me plompverloren en verlegen
Dat ik sterk ben en gezond
Want jij bent ziek en ik begrijp het niet
Ik zou willen dat je hier blijven kon

Ben niet bang, alleen soms even
Maar dan zing ik mij er dwars doorheen
Voel me broos en moegestreden
Verlangend naar de overkant,
alleen Ik houd me vast aan alles wat zo mooi is
En ik tel ze, de kostbare momenten

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag
Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht

We hebben het ervaren
Dat het leven niet om ons draait
Dat wij alleen maar kunnen varen
Op de wind die waait waarheen hij waait
En elke dag een nieuwe kans
Om elkaar vast te houden

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag
Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht

En God, die bijna nooit te vinden is als je Hem moet hebben
Maar die soms toch, juist als er niets meer lijkt te redden
Zichtbaar wordt als hier op aarde tranen vallen van verdriet
Omdat er iets van waarde schuilt in als we hier op aarde
Het niet meer weten, niets anders kunnen
Dan maar bidden in een lied

Leef met volle teugen
Glimlach elke morgen
Nooit gedacht
Dat het zo tot een eind zou komen
Maar ik ga met jou
Dwars door de winter
Naar de lente en naar de zomer
Want jij en ik Wij blijven samen
En blijven zingen
Tot het eind Ik laat jou niet los

Leef met volle teugen
Durf te leven met de dag Glimlach elke morgen
Er is iets moois dat op je wacht
Geniet van je dagen
Verlies je in de tijd
Je wordt steeds gedragen

Tot in alle eeuwigheid
Geniet van je dagen
Verlies je in de tijd
Je wordt steeds gedragen
Tot in alle eeuwigheid
Dwars door de winter
Naar de lente
En naar de zomer

Want jij en ik
Wij blijven samen
Wij blijven zingen
Tot het eind
Want jij bent nooit Alleen Tekst: Elbert Smelt & Kinga Bán
Muziek: Trinity, Jelmer van der Veer & Kinga Bán
Label: Trinity Music

Be Blessed!!

Helpende handen..


Na mijn blog over “afgodjes” kwam ik in een soort rust.. ik vond het opeens ook minder erg om thuis te zijn.. ook had ik dagelijks weer het gevoel dat ik weer ontmoetingen had met God.. dit deed mij zo goed..

Zo ging mijn week verder, ik deed mijn ding en vulde mij elke dag met de dingen die belangrijk zijn voor mij, met Gods Liefde, en strekte mij elke dag uit naar Zijn Geest, dat de Heilige Geest mijn leven maar invulling wilde geven.. ik wilde in afhankelijk leven van deze God omdat ik weet dat Hij weet wat goed voor mij is..

Ongeveer anderhalve week later ging ineens de telefoon, ik had mij aan het begin van dit C-virus opgegeven voor Helpende Handen, dit is voor zorgverleners die de handen uit de mouwen willen steken als de nood aan de man is, de mevrouw aan de telefoon vroeg of ik nog beschikbaar was en eventueel wilde helpen.. ze hadden mensen nodig..

Ik schrok.. ik dacht dit kan niet… mijn hart sloeg over.. en wilde eigenlijk gelijk al zeggen.. “natuurlijk”… maar ik heb ook al veel geleerd ondertussen dat ik niet gelijk over al ja op moet zeggen.. want dat hoeft niet.. ik mag gerust nadenken en later beslissen of dit iets voor mij is en bovenal of dit in Gods plan paste.. ik hield mij stil en was benieuwd wat ze nog meer te vertellen had..

Ze vertelde dat het wel ging om helpen binnen een verpleeghuis waar het C-virus was uitgebroken, er was veel vast personeel ziek geworden en nu zaten ze om zorgverleners verlegen..

Pfff.. helpen wilde ik heel erg graag… maar helpen waar corona was uitgebroken.. dat was andere koek.. ik viel even stil en heel veel gedachten schoten door mij heen… moest ik hier wel ja op zeggen.. kon ik hier wel ja op zeggen.. is dit verantwoord?? kan ik het überhaupt wel??

Heer is dit echt wat U van mij vraagt? wilt U dat ik dit ga doen?

Wilt U dat ik deze sprong in het diepe ga maken??

Ik zei dat ik even tijd wilde hebben om hier over na te denken, ik vertelde ondertussen wie ik was en dat ik ook mantelzorger ben en daarom even tijd nodig heb voor mij zelf om te beslissen of ik dit wel wilde doen..

Hihi.. ik schrok van mijzelf.. zei ik dit?? wat een wijsheid en besefte mij dat het leven mij al veel geleerd had..

Ze vond het erg logisch dat ik hier even over na wilde denken, ze wilde het wel graag die zelfde dag weten dus sprak ik af dat ik haar s’middags terug zou bellen..

Ik legde de telefoon aan de kant en ging in gesprek met God..

Moet ik dit echt doen.. is dit wat U van mij vraagt?? Past dit in Uw plan met mij?

Mijn hart zei gelijk DOEN.. maar mijn gevoel ging een heel andere kant op..

Heer ik durf dit niet.. dit kan ik toch niet doen.. is dit wel verantwoord? Ik… mantelzorger… zelf nog herstellende.. pff.. moest echt wel even slikken en mijn hart sloeg over.. en dan “wat zullen de mensen wel niet zeggen”.. onverantwoord…”

Maar ik denk dat ik iemand ben van de uitersten en dat ik dan eigenlijk op mijn best functioneer.. waarom weet ik niet..

Ik dacht na hoe ik er achter kon komen wat God hierin van mij vroeg.. en ineens kreeg ik de gedachte.. overleg met je vriendin… hoor wat zei zegt.. zij kent je situatie en redeneert vaak nuchter en objectief.. dus ik belde haar en zij nam direct de telefoon op.. ik vertelde haar dat ik was gebeld door helpende handen en dat ik ontzettend was geschrokken en niet goed wist wat ik nu moest doen.. we liepen samen de punten na.. de voor en tegens.. en we kwamen tot de conclusie dat je in de supermarkt meer kans op besmetting hebt dan beschermd werken in besmet gebied.. en het was voor mij wel een enorme kans om er achter te komen of dit is wat ik graag weer wil gaan doen.. en of ik lichamelijk dit werk weer aan zou kunnen..

Werken in de fysieke zorg..

Na het gesprek ging ik terug naar God en legde mijn voor en tegens op een rij.. maar ik was toch nog niet helemaal gerust.. ik heb meer bevestiging nodig Heer…

Toen zei iets in mij.. bel je re-integratiecoach.. zei is een integere vrouw, zij kent jouw situatie en weet ook hoe je in elkaar zit.. en ik zei tegen mijzelf.. als zij ook enthousiast reageert en de voors en tegen met mij naloopt en de voors de overhand hebben dan is het oké.. dan wilt U dat ik het ga doen.. maar als zij twijfelt en het mij afraadt dan doe ik het niet.. dan is het echt onverantwoord..

Zo gezegd.. Zo gedaan..

Ik belde haar op en wonderwel nam ze gelijk de telefoon op.. ik vertelde haar wat er was gebeurt en ze zei direct.. wat bijzonder.. maar wat wil je zelf.. een wat zegt je gevoel.. ik deelde met haar de voors en tegens.. en we kwamen tot de zelfde conclusie die ook al uit het gesprek met mijn vriendin naar voren kwam..

Dit was voor mij de tweede bevestiging en genoeg om een weloverwogen keuze te maken..

Voldoende om Ja te zeggen..

En ook al zou ik ziek worden.. dan heb ik in ieder geval gedaan wat ik het liefste doe…

Hij gaat met mij mee, en in die afhankelijkheid doe ik het ook.. ik kan dit absoluut niet in eigen kracht.. daar was ik mij heel erg van bewust..

Dus ik ging het doen..

Je wilt niet weten hoe spannend ik dit telefoontje vond..

Nog steeds twijfelde wel mijn gevoel.. ben ik niet onverantwoord bezig. maar merkte dat dit gevoel ook gebaseerd was op.. “wat zullen de mensen wel niet zeggen”… en ik Pleaser van anderen vond dit toch wel het moeilijkst.. maar wilde dit keer dicht bij mijzelf blijven en bij wat God van mij vroeg..

Ik bad God om rust als het in Zijn plan paste… en paste het niet in Zijn plan dat hij mij dan wilde overspoelen met angst.. en ongerustheid…

Ik wachtte nog een uurtje met bellen en voelde mij kalm worden.. en kreeg een bepaalde rust.. ook een gevoel van uitdaging overviel mij.. ik mocht weer wat betekenen.. ik kon eindelijk mijn handen weer uit de mouwen steken..

Ik belde haar op en zei dat ik het ging doen.. we namen alles door.. ik kreeg een contract van drie maanden en 3 uur en de meer uren kon ik gewoon schrijven.. en ging als helpende aan de slag.. waar ik ook de diploma’s voor heb..

Ik legde de telefoon neer en een gezonde spanning overmeesterde mij.. wat was ik blij dat ze had gebeld.. maar tegelijk ook spannend.. wat zou ik aantreffen.. hoe ging het allemaal in zijn werk..

Ik zou die week erop beginnen.. maar een uurtje later belde ze op en vroeg mij of ik de volgende dag al wilde beginnen.. de nood was erg hoog..

De volgende dag ging ik in mijn brommobiel op weg naar het verpleeghuis.. spannend was dat ritje.. maar ik ging er biddend heen.. ik zegende in de auto het verpleeghuis, de bewoners en al het personeel.. en vroeg Hem of hij er wilde zijn en ons wijsheid wilde geven..

Ik kwam daar en kreeg instructies over de beschermende hulpmiddelen.. helemaal ingepakt moest ik aan het werk..

Wat was de eerste dag pittig… en erg warm in de beschermkleren.. bijna al het vast personeel is besmet met het virus.. en van alle bewoners waren er nog maar een handjevol gezond.. we moesten er dus tegenaan met hoofdzakelijk invallers.. dit is lastig want tijd om in te werken was er niet.. het is pionieren en improviseren..

Het verdrietige is dat de bewoners ons niet kennen en wij voor hun staan in gekke pakken.. met spatscherm, mondkapjes.. schorten en handschoenen aan.. kan mij voorstellen dat dit voor hun verschrikkelijk eng over komt..

Het is een verpleeghuis waar mensen wonen met vergevorderde dementie.. deze bewoners begrijpen vaak niet wat er gebeurt en merken jou onrust en hectiek des te meer.. het zijn mensen die nog leven op gevoel.. en juist dat valt weg.. ze zien alleen je ogen.. deze mensen leven op jou uitdrukkingen in het gezicht.. daaraan kunnen zij vaak lezen hoe je iets bedoelt en nu zien ze alleen je ogen..

De kunst aan ons is om onze ogen te laten lachen terwijl ons hart wordt geraakt door al dit verdriet.. dat kan ik omdat ik Liefde voel..

Zijn Liefde voor deze bewoners..

Maar tegelijk voel je ook verdriet en delen we de zorgen die we hebben.. overleven ze dit.. hoe ziek worden ze.. wat zijn de gevolgen..

In de week voordat ik daar kwam werken waren er al een paar bewoners overleden.. de gevolgen werden steeds zichtbaarder.. terwijl dat het C-virus er nog maar een week aanwezig was.. zien we dat dit C-virus razendsnel om zich heen grijpt als het eenmaal is uitgebroken..

Ook raakt het verdriet van de familie je.. de familie die niet bij hun geliefden kunnen zijn die ziek zijn.. pas als er geen kans meer is op herstel en het stervensproces in gang is gezet.. dan mag de familie er bij.. en dan staat de familie soms voor onmenselijke keuzes…

Ga ik wel of ga ik niet…

Als de familie ook kwetsbaar is.. of ziek zijn… dan moeten ze hun geliefde soms zonder hun nabijheid laten gaan.. wat een diep intens verdriet geeft..

En als zorgverlener sta je machteloos.. wat wil je soms andere keuzes maken dan wat de regels voorschrijven.. dit breekt je hart..

Wat leven we toch in een rare tijd…

En toch doe ik het werk met een blij hart en ben ik dankbaar dat ik het kan en mag doen.. dat ik hier van betekenis kan zijn.. ik probeer ondanks de heftigheid nog iets van plezier bij de bewoners te brengen.. af en toe een grapje en proberen het “normale” ritme van de dag zo goed mogelijk door te laten gaan.. en dat is hard werken..

Elke dag ga ik met biddend hart er naar toe.. in deze tijd raak ik zo doordrongen van het feit dat ik het alleen niet kan.. ik heb God zo nodig.. altijd natuurlijk.. maar juist in deze tijd ben ik er nog meer bewust van.. ik kan dit absoluut niet alleen..

Na 30 jaar op deze manier terug in de zorg.. had ik van te voren niet kunnen bedenken.. maar waarom God mij juist nu in deze tijd hier heeft neergezet… daar wordt ik mij elke dag meer bewust van..

Een voorbeeldje..

Tijdens mijn werk mag ik een verlengstuk zijn van Hem.. er lag een bewoner op sterven… (dit brengt bij mij altijd een vreemd soort spanning… vind het altijd een heftig iets en echt het went nooit..) ik verleende samen met een ander zorgverlener zorg aan deze bewoner.. de andere zorgverlener moest even weg om spulletjes op te halen en ik was alleen met de bewoner.. ik merkte dat deze bewoner erg onrustig was en ik zag angst in de ogen bij deze bewoner.. ineens kreeg ik op mijn hart om voor deze bewoner te gaan bidden.. en zacht bad ik voor deze bewoner.. dat God er wilde komen met Zijn rust en dat Hij zijn beschermende handen om deze bewoner wilde leggen.. ik sprak zacht tegen deze bewoner en vertelde dat God er bij is, dat het goed was en dat Hij draagt… ik wist niet of deze bewoner het nog mee kreeg… maar dit weerhield mij niet om te bidden… ondertussen kwam de andere zorgverlener terug.. en ook de dienst doende verpleegkundige kwam binnen.. en opeens merkten we op dat deze bewoner erg rustig was geworden en dat deze bewoner er vredig bij lag…. op dat moment drong het nog niet echt tot mij door, je hoofd is bezig met zorgen.. maar na dat we klaar waren en naar beneden liepen schoot het door mij heen..

God U was daar… wat ben ik blij en dankbaar dat U dit op mijn hart heeft gelegd.. dat ik voor deze bewoner mocht en kon bidden..

Deze momenten maken mijn werk dierbaar.. en ervaar ik Zijn nabijheid en Zijn kracht in mijn zwakheid..

Dit maakt dat ik door kan gaan.. ondanks dat het fysiek enorm zwaar is en mentaal ook..

Ik ben blij en dankbaar dat ik het kan..

Tot nu toe ben ik en mijn partner nog steeds gezond en kan ik het allemaal bolwerken en loopt thuis alles in hetzelfde ritme door..

Ik bid en hoop dat dit zo mag blijven.. ik heb ondanks dit heftige gebeuren veel plezier weer in het zorgen van deze groep ouderen.. zij hebben een speciaal plekje in mijn hart.. daar ben ik in deze heftige week wel achtergekomen..

Hoe dit in mijn verdere leven vorm gaat krijgen is voor mij nog een open boek.. maar God is de auteur en regisseur van mijn levensverhaal.. dus ben erg benieuwd..

Wordt vervolgd…

Twee handen….


Onderstaand verhaal kreeg ik toegestuurd van een lieve vriendin… een prachitg verhaal.. en wat een bemoedigend verhaal juist in deze tijd!

Een tijd waarin verdriet en zegeningen hand in hand gaan…

Mensen die geliefden verliezen door het Coronavirus, mensen die hun naasten niet meer op kunnen zoeken vanwege de social distance… onzekerheid in werk, financien.. enz enz handen vol verdriet.

Maar ook zul je vast je zegeningen ook kunnen tellen.. zegeningen om dankbaar voor te zijn.. zegeningen uit de “Goede” tijden..

Misschien moet je even denken.. even zoeken om ze naar boven te krijgen…. juist tijdens deze heftige verdrietige onzekere tijden…

Toch wil ik je aansporen om het te gaan doen… want het helpt vaak om het verdriet te verzachten zoals deze oude mevrouw in al haar wijsheid haar arts vertelde!

Twee handen….

Een oude vrouw komt bij de dokter en zegt: Ik heb één hand vol klachten.
Zal ik ze eens opnoemen?
Laat maar eens horen zei de dokter.

De eerste vinger zijn mijn verloren ouders.
De tweede zijn mijn lichamelijke klachten.
De derde vinger, dat ik zo weinig meer kan doen.
De vierde, dat ik me soms zo eenzaam voel.
De vijfde vinger, dat er om me heen zoveel bekenden weggevallen zijn.
Dat is inderdaad een hele hand vol, zegt de dokter.

Maar die andere hand dan? vraagt hij nieuwsgierig.
Dat zijn mijn zegeningen, wilt u die ook horen? vraagt ze.
Graag, zegt de arts.

De eerste vinger, dat ik elke dag voldoende te eten heb.
De tweede, dat mijn huisje in de winter lekker warm is.
De derde, dat er mensen om mij heen zijn die me helpen.
De vierde, dat ik de laatste tijd gespaard ben van nog meer ziekten en pijn.
De vijfde vinger, dat ik voldoende geld heb om mijn rekeningen te betalen.

De dokter kijkt naar beide handen. De vrouw kijkt hem aan en zegt: Hier zijn twee handen die verdriet hebben gedragen, tranen gedroogd en wel eens tot vuisten zijn gebald. Ook twee handen die weten wat leven is.

En weet u dat ik nu zo mooi vindt, wat er gebeurt als ik mijn handen vouw tot een gebed? Neen,” zegt de dokter.

Als ik bid, gebeurt er iets met mijn handen. Dan gaat mijn hand met de zegeningen naar mijn hand met het verdriet. Dan vouw ik de vingers in elkaar en dan komen de moeilijke dingen tussen de zegeningen in. En de zegeningen houden die narigheid in mijn leven tegen. Biddend breng ik mijn verdriet bij God.

Daarna tel ik de zegeningen.

Weet je, ik ben dankbaar dat ik twee handen heb, ze houden elkaar in evenwicht. Ze houden mij in evenwicht en zo is mijn leven ook minder zwaar.

De dokter knikt instemmend, vouwt de vingers van de ene hand tussen de vingers van zijn andere hand en blijft verzonken in zijn eigen gedachten zitten.

Bron onbekend

Wees altijd blij in de Heer! Ik zeg het nóg een keer: wees blij! Laat alle mensen zien dat jullie vriendelijk zijn. De Heer is dicht bij jullie. Maak je nergens zorgen over, maar vertel in gebed aan God wat je nodig hebt. Dank Hem ook voor alles. Dan zal de vrede van God, die wij met geen mogelijkheid kunnen begrijpen, jullie hart en jullie gedachten beschermen in Jezus Christus.
http://FILIPPENZEN 4:4-7 BB https://my.bible.com/nl/bible/1276/PHP.4.4-7.BB

Ik hoop en bid dat ik je mocht bemoedigen met dit verhaal..

God keek genadig naar mij om
Hij greep mij vast voor ik verdronk
En zette mij weer op vaste grond
De Heer is mijn bevrijder

Ik weet hoe lang de nacht ook duurt
God helpt mij over elke muur
Ik zie al licht aan de horizon
De Heer is mijn bevrijder

Is er iemand als onze God
Die ons liefheeft en ons verlost
Hij heeft betaald voor ons allemaal
De Heer is mijn bevrijder

Op Hem alleen rust mijn geloof
Hij brengt tot bloei wat Hij belooft
De winter wijkt en de lente komt
De Heer is mijn bevrijder

Ook als het wachten moeilijk is
Ook als ik treur om wie ik mis
Zijn liefde draagt mij door alles heen
De Heer is mijn bevrijder

Is er iemand als onze God
Die ons liefheeft en ons verlost
Hij heeft betaald voor ons allemaal
De Heer is mijn bevrijder

Hij draagt mij tot mijn de laatste dag
Laat mij niet achter in het graf
Hij wekt mij op en roept mij naar huis
De Heer is mijn bevrijder

Is er iemand als onze God
Die ons liefheeft en ons verlost
Hij heeft betaald voor ons allemaal
De Heer is mijn bevrijder

Alle eer aan God de Vader
Alle eer aan God de Zoon
Alle eer aan God de trooster
De Heer is mijn bevrijder

Alle eer aan God de Vader
Alle eer aan God de Zoon
Alle eer aan God de trooster
De Heer is mijn bevrijder
De Heer is mijn bevrijder
De Heer is mijn bevrijder

Bron: Musixmatch
Songwriters: Keith Getty

Be Blessed!